بیگ بنگ: گروهي از اخترشناسان بين‌المللي به تازگي با استفاده از تلسكوپ شمالي جميني در هاوايي توانستند دوردست‌ترین و قدیمی‌ترین کهکشان کشف‌ شده در کیهان را رصد کنند.

پرتاب تلسکوپ فضایی هابل این امکان را به منجمان داد که بتوانند دوردست‌ترین کهکشان‌ها را برای اولین بار رصد کنند. حال با پیشرفت‌هایی که در این زمینه رخ داده است، تلسکوپ‌های زمینی نیز این توانایی را پیدا کرده‌اند که دوردست‌ترین کهکشان‌ها را رصد کنند. به تازگی گروهی از محققان در رصدخانه “جمینای”(Gemini) موفق شدند با استفاده از تکنیک همگرایی گرانشی قدیمی‌ترین کهکشان در کیهان را در فاصله 11 میلیارد سال نوری زمین کشف کنند. به لطف اين تكنيك جديد، كه در آن از دو شيوه بزرگنمايي گرانشي و طيف‌سنجي به صورت تركيبي استفاده شده‌، دانشمندان توانستند جرمي را رصد كنند كه 2.6 ميليارد سال پس از بیگ بنگ ايجاد شده‌ است. اين كهكشان مارپيچي كه با نام A1689B11 شناخته مي‌شود، اكنون به كهن‌سالترين و دورافتاره‌ترن كهكشان مارپيچي جهان، تبديل شده‌ است.

تکنیک “همگرایی گرانشی”، با آنچه که لنزها بر روی پرتوهای نور تولید می‌کنند، قابل مقایسه بوده و به عنوان نوعی ذره‌بین عمل کرده و اندازه و میزان تصویر ظاهری شیء اصلی را تغییر می‌دهد. همگرایی گرانشی هنگامی روی می‌دهد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور(مانند یک اختروش) در مسیرش تا رصدگر، از کنار جسم پرجرم دیگری(مانند یک خوشه کهکشانی) بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی عدسی گرانشی نامیده می‌شود. این پدیده یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین است.

براساس دسته‌بندی‌های ادوین هابل کهکشان‌ها به سه دسته بیضوی، مارپیچی و عدسی دسته‌بندی می‌شوند. کهکشان‌های بیضوی کهکشان‌هایی هستند که شکلی بیضی‌گون دارند و بازوهای مارپیچی در آن‌ها دیده نمی‌شود. کهکشان‌های بیضوی بیشترین تعداد را در میان انواع دیگر دارند. شکل یکنواختی که در ساختار آنها وجود دارد نشان سن زیاد و پیری این کهکشان‌ها است. شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های بیضوی متوقف شده‌ است.

برخی از کهکشان‌های بیضوی به شدت کشیده و پهن هستند. برای مشخص شدن میزان کشیدگی، هابل این گونه از کهکشان‌ها را به هشت زیر گروه تقسیم کرد که این زیر گروه‌ها با علامت‌های E۰ تا E۷ نشان داد. این نام‌ها، بر اساس برون‌مرکزی کهکشان‌های بیضوی درجه بندی شده‌اند. کهکشان‌های عدسی در واقع مشابه دیسک هستند ولی به علت زیاد بودن غبار میان ستاره‌ای شکل عدسی به خود گرفته و البته زایش ستارگان در این دسته کهکشان‌ها زیاد است.

کهکشان‌های مارپیچی چند بخش اصلی دارند: یک دیسک چرخان که از چند بازو تشکیل شده‌ است و ستارگان غالباً در آن قرار دارند. مرکز آن که یک برآمدگی کره مانند است و غالباً از ستارگان پیر تشکیل شده‌ است. هاله کهکشانی که خوشه‌های ستاره‌ای کروی زیادی در آن قرار دارند، و سیاه‌چاله کلان‌جرم که در مرکز آن قرار دارد.

محققان دريافتند اين كهكشان قدیمی از ويژگي‌هاي شگفت‌انگيزي برخوردار است كه مي‌تواند درك بشر را از تاريخ کیهان متحول سازد. به گفته اخترشناسان سرعت تشکیل این کهکشان 20 برابر بیشتر از کهکشان‌های امروزی است اما دمای آن نسبت به موارد مشابه پایین‌تر بوده و دیسک مرکزی آن با سرعت کمتری به دور خود می‌چرخد. این تیم تحقیقاتی قصد دارد در آینده مطالعات بیشتری بر روی این کهکشان انجام دهد و البته منتظر پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب” نیز خواهد ماند تا بتواند اطلاعات بیشتری در رابطه با این کهکشان بدست آورد. نتایج این تحقیق در نشریه Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با خوندن این مطالب آدم احساس میکنه ، در این جهان چقد کوچیکه ، تصورش هم آدم رو به وجد میاره

  2. ۲.۶ میلیارد سال پس از بیگ بنگ تقریبا میشه ۱۱.۱ میلیارد سال پیش.
    دورترین ترین کهکشان فاصله اش چقدر