بیگ بنگ: محققان با استفاده از تلسکوپ آلما واقع در بیابان آتاکامای شیلی موفق شدند اولین لحظات حیات یک ستاره را در فاصله 1400 سال نوری از زمین، رصد کنند.

تصویر شبیه سازی شده از این ستاره

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، ستاره “اوریون کی.ال”(Orion KL) که در صورت فلکی “اوریون” قرار دارد پس از تشکیل اقدام به انتشار حجم زیادی از گاز داغ در فضای پیرامون خود کرده است که محققان برای اولین بار موفق به رصد آن شده‌اند. این رصد به محققان ثابت کرد که جریان گاز به عنوان یک ترمز در برابر گردش ستاره به دور خودش در زمان شکل گرفتن عمل می‌کند.

دکتر “تومویا هیروتا”(Tomoya Hirota) محقق ارشد این تحقیق و عضو رصدخانه ملی ژاپن گفت: ما موفق شدیم جریان گازی که از این ستاره تازه متولد شده به بیرون ارسال می‌شود به طور کامل رصد کنیم و اطلاعات دقیقی از روند ارسال گاز به فضای بیرونی ستاره‌های تازه متولد شده به دست بیاوریم. زندگی یک ستاره از به داخل کشیده شدن و تراکم یک سحابی گاز آغاز می‌شود که عمدتاً شامل هیدروژن به همراه هلیم و  کمی از عناصر دیگر است. وقتی که چگالی هسته ستاره به اندازه کافی می‌رسد، هیدروژن در فرایندی پایدار توسط همجوشی هسته‌ای به هلیم تبدیل شده و انرژی فراوانی آزاد می‌شود.

تصویر واقعی این ستاره که توسط آرایه تلسکوپی آلما ثبت شده است.

سایر قسمت‌های داخلی ستاره این انرژی را از طریق فرایندهای تابش و همرفت به  بیرون انتقال می‌دهند. فشار داخلی ستاره از فروریختن آن بر اثر نیروی گرانشی خودش جلوگیری می‌کند. پیش از این رصد تصور می‌شد که سرعت چرخش ستاره‌ها به دور خودشان بیشتر از این باشد اما جریان گازی متصاعد شده از این ستاره محققان را مجاب کرده که این سرعت در مواردی می‌تواند کمتر باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ علمی Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: alma-telescope.jp