بیگ بنگ: ناسا اطلاعات جالبی از روند برخورد دو کهکشان منتشر کرده است. زمانی که دو کهکشان با هم برخورد می‌کنند اجرام در حال چرخش در اطراف سیاهچاله‌های آن کهکشان تحت فشار قرار می‌گیرند و حجم بسیار عظیمی از انرژی آزاد می‌شود. در پی برخورد این کهشان‌ها یک هسته کهکشانی فعال به وجود می‌آید که در مرکز آنها سیاهچاله‌های کلان‌جرم به وجود می‌آید.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سیاهچاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاهچاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاهچاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاهچاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.

مشاهدات تلسکوپ “نوستار”(NuStar) ناسا نشان می‌دهد این پدیده در اثر ترکیب گرانش دو کهکشان که سرعت دورانی آنها را کند می‌کند و سبب کشیده شدن اجرام دو کهکشان به داخل سیاهچاله‌ها می‌شود، به وجود می‌آید. پس از کاهش اثرات برخورد دو کهکشان مجددا اجرام مختلف از جمله ستاره‌ها، سیارات و دیگر اجرام شروع به گردش در اطراف سیاهچاله‌ها می‌کنند. کلودیو ریچی مسئول انجام این مطالعه گفت: « این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به اطلاعات بیشتری درباره رابطه یک سیاهچاله و کهشکان میزبان آن برسیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون بابت سایت عالی تان.
    اگه در وسط همه کهکشان ها سیا چاله های بزرگ وجود دارد پس چرا مرکز کهکشان ها درخشانتر از دگر قسمت هایش بنظر میرسد درحالیکه باید تاریک باشد ؟
    لطفا معلومات دهید

    1. سیاه چاله ها حتی نور را هم به داخلش می کشد. نوری که در اطراف سیاه چاله به دام می افتد حتی نور با سرعت زیادش هم نمی تواند‌ به اطراف کهکشان پخش شود و اگر پخش شود خیلی ضعیف دیده میشود.
      در واقع اطراف سیاه چاله درخشان دیده می شود نه داخلش.

    2. به نظر اگر افق رویداد رو یک کره به مرکز سیاهچاله در نظر بگیریم سطح خارجی کره درخشان باید باشه نه تاریک چون در اثر چرخش باید دمای بالایی داشته باشه