زحلِ طلایی و آبی!

بیگ بنگ: چرا قسمتی از سیاره زحل تقریبا آبی رنگ است؟ این تصویر از زحل، تقریبا آن چیزی است که اگر ما در فضای نزدیک این غول حلقه دار پرواز کنیم، مشاهده خواهیم کرد. این تصویر در مارس ۲۰۰۶ ،توسط فضاپیمای کاسینی که هم اکنون به دور زحل می چرخد، گرفته شده است.

saturnbluegold_cassini_960اعتبار عکس: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

در اینجا حلقه های با شکوه زحل مستقیما به صورت خطوط نازک دیده می شود. پیچیدگی ساختار این حلقه‌ها از سایه تاریک ایجاد شده در قسمت چپ تصویر دیده می شود. انسلادوس، یکی از قمرهای زحل که تنها حدود ۵۰۰ کیلومتر قطر دارد، به صورت یک برآمدگی در صفحه حلقه­‌های زحل دیده می‌­شود. نیمکره شمالی زحل تا اندازه ای آبی به نظر می رسد و این به همان دلیلی است که آسمان زمین هم می تواند آبی به نظر برسد—مولکول ها در قسمت های بی ابر از اتمسفر هر دو نیمکره این سیاره در پراکنده کردن نور آبی نسبت به نور قرمز بهتر عمل می کند. وقتی بطور عمیق به ابرهای زحل نگاه می­‌کنیم، رنگ غالب ابرها طلایی به نظر می رسد. هنوز نمی دانیم که چرا جو نیمکره جنوبی زحل آبی به نظر نمی رسد—یک فرضیه بیان می کند که ابرهای آن‌جا در ارتفاع بالاتری قرار دارند. همچنین دلیل طلایی رنگ بودن ابرهای زحل هم هنوز مشخص نشده است.

منبع: apod

1. حسين گفت:

تصویر باید نود درجه در جهت خلاف عقربه ساعت چرخانده شود. قسمت آبی رنگ شمال زحل است و باید در بالا قرار بگیرد.