بیگ بنگ: یک مطالعه جدید نشان می دهد که سنگ های به وجود آمده در اثر برخورد سایر سنگها با همدیگر در طول زمین لرزه غنی از هیدروژن محبوس می باشند. پس می توان استنباط نمود که فعالیت لرزه ای مشابه در مریخ می تواند هیدروژن کافی برای پشتیبانی از حیات را تولید کند.

شبه بکيليت(Pseudotachylite) - "سنگ های بازالتي دانه ریز" که در جزایر کوچک بریتانیا یافت می شوند.
شبه بکيليت(Pseudotachylite) -“سنگ های بازالتي دانه ریز” که در جزایر کوچک بریتانیا یافت می شوند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه های ييل، آبردين و براک فرآیند شکل گیری سنگ ها را اطراف خطوط گسل فعال سواحل اسکاتلند مورد مطالعه قرار داده‌اند. سین مک ماهون زیست شناس دانشگاه ييل گفت: « پژوهش های اخیر حاکی از آن است که هیدروژن در طول زلزله و زمانی که سنگ ها ترک برداشته و با یکدیگر برخورد می کنند، به وجود می آیند. اندازه گیری های ما نشان دهنده آن است که هیدروژن کافی برای رشد ریز موجودات زنده پیرامون گسل های فعال تولید می شود.»

انسان ها و سایر حیوانات انرژی خود را عمدتاً از واکنش میان اکسیژن و قند دریافت می کنند اما باکتری ها از حجم وسیعی از واکنش ها برای کسب انرژی استفاده می کنند. برای مثال، اکسايش گاز هیدروژن انرژی کافی برای باکتری های موجود در اعماق زمین فراهم می آورد. مک ماهون در ادامه خاطر نشان کرد: زلزله های زیادی در مریخ اتفاق نمی افتد ولی تحقیقات ما نشان می دهد که زلزله های مریخی می توانند هیدروژن کافی برای رشد گروههای کوچکی از ریز موجودات زنده حداقل برای بازه های زمانی کوتاهی را تامین کنند. این تنها یک بخش از تصویر نوظهور قابلیت سکونت در زیر سطح مریخ می باشد.

نمایی هنری از سطح داخلی سیاره ی مریخ

البته شاید منابع انرژی دیگری هم در مریخ وجود داشته باشد. بهترین راه برای یافتن شواهد حیات در مریخ، بررسی و آزمایش سنگ ها و مواد معدنی است که اطراف گسل ها و شکستگی ها شکل گرفته اند. این سنگ ها و مواد معدنی بعدها از طریق فرسایش به روی سطح آورده شده اند. به گفته ی پارنل، ناسا برنامه هایی برای اندازه گیری فعالیت های لرزه ای در مریخ در طول ماموریت Insight سال 2018 میلادی در نظر گرفته است و داده های ما باعث جالب تر شدن این اندازه گیری خواهد شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی Astrobiology منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو / سایت علمی بیگ بنگ