ساخت یکی از بزرگترین تلسکوپ های جهان آغاز شد

بیگ بنگ: عملیات ساخت یکی از مهم ترین تلسکوپ های جهان که در یک دهه آینده فعال خواهد شد طی مراسمی در شیلی شروع شده است. “تلسکوپ عظیم ماژلان” (GMT) روی قله سرارو لاس کامپاناس در شیلی ساخته خواهد شد.

این تلسکوپ مجهز به هفت آینه ۸.۴ متری خواهد شد

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC ، قطر آینه اصلی این سیستم ۲۴.۵ متر خواهد بود و امید می رود که این تلسکوپ امکان جستجوی اولین اجرامی که در کیهان شروع به تابیدن کردند، بررسی انرژی و ماده تاریک، و شناسایی سیارات بالقوه قابل سکونت را فراهم کند.

این تلسکوپ در یک پروژه بین المللی تحت سرپرستی آمریکا ساخته می شود. استرالیا، برزیل، کره و شیلی دیگر اعضای این پروژه هستند. نمایندگان اعضای این پروژه روز چهارشنبه در مراسمی شروع ساخت تلسکوپ را در محل آن جشن گرفتند. قبلا خاکبرداری مفصلی برای مسطح کردن قله لاس کامپاناس انجام شده تا زمینه برای ساخت تلسکوپ فراهم شود.

تصویری هنری از تلسکوپ عظیم ماژلان که در شیلی ساخته خواهد شد.

مسابقه سه طرفه

مهندسان اکنون می توانند اجزای تشکیل دهنده تلسکوپ عظیم ماژلان را به آنجا حمل کنند. سطح اصلی انعکاسی آن شامل هفت آینه ۸.۴ متری خواهد بود. ساخت این آینه ها هم اکنون در جریان است. تلسکوپ در سال ۲۰۲۱ درحالی فعال خواهد شد که فقط تعدادی از آینه های آن نصب شده. اما تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ همه آنها نصب می شوند. هم اکنون سه تلکسوپ عظیم که در طیف های مرئی و فروسرخ کار می کنند در مراحل مختلف طراحی و ساخت هستند. ماژلان یکی از آنهاست. تلسکوپ فوق العاده بزرگ اروپایی (E-ELT) آن هم در شیلی و تلسکوپ سی متری (TMT) که در هاوائی ساخته خواهد شد دو تلسکوپ دیگر هستند.

قطر آینه های این دو تلسکوپ به ترتیب ۳۹ متر و ۳۰ متر است بنابراین پس از تکمیل از ماژلان بزرگتر خواهند بود. اینها دارای معماری خیلی متفاوتی خواهند بود چون سطوح اصلی انعکاسی آنها حاوی صدها آینه کوچک خواهد بود. در مقابل طراحان ماژلان تصور می کنند که کار کردن فقط با هفت آینه آنها را در موقعیت بهتری برای رصد بعضی اجرام خاص قرار می دهد. به علاوه پیچیدگی کمتر این سیستم باعث خواهد شد که زودتر ساخته شود و راه بیافتد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

1. وحید امین پور گفت:

درود .اطلاعات مفیدی بود .
    اگه در مورد ساخت ماهواره ها و کارخانه های آن اطلاعاتی رو زحمت بکشید عالی خواهد بود .
    متشکر
    تکراری و بدون جواب در تاریخ ۲۷/۷/۹۴

2. چند وقت پیش در سایت ted این رو ارائه داده بودند که واقعا وضوحش حیرت انگیز بود.
    اگر یک سکه را در فاصله ی ۳۰۰ کیلومتری خودمان قرار بدهیم و با این تلسکوپپ بهش نگاه کنیم، میتوان عکس روی سکه را تشخیص بدهیم که چی هست.
    یا اگر فضانوردی بر روی کره ی ماه یک شمعی روشن کندما از زمین قادر هستیم آن را تشخیص بدهیم.

3. Alireza گفت:

آیا نقاط خاصی در زمین برای نصب این تلسکوپ ها مناسبه؟ (از نظر جغرافیایی) یا فقط نبود آلودگی هوا و آلودگی نوری کافیه؟
    آیا مکان مناسبی در ایران هم وجود داره؟