ستاره‌ای که جرقه آن در کمتر از سه دقیقه ۱۵ برابر شفاف‌تر شد

actividad solar
اختر فیزیکدانان دانشگاه سانتیگو دی کامپوستلای اسپانیا با همکاری رصدخانه بیوراکان ارمنستان، ستاره‌ای با درخشش پایین را کشف کردند که جرقه‌ای بسیار قوی از خود ساطع می‌کرد به طوری که جرم‌ کیهانی ظرف ۱۶۰ ثانیه تقریبا ۱۵ برابر شفاف‌تر شد.

ستاره WX UMa بخشی از مجمع‌الکواکب دب اکبر است و ۱۵٫۶ سال نوری از زمین فاصله ‌دارد. این جرم کیهانی در سیستمی دو ستاره‌ای واقع شده که ستاره دوم تقریبا ۱۰۰ برابر شفاف‌تر است، به جز زمانی که WX UMa جرقه‌هایش را منتشر می‌کند.

این ستاره چندین بار در سال جرقه‌هایی را از خود ساطع می‌کند اما هیچ یک از آن‌ها به اندازه جرقه اخیر قوی نبوده است. به گفته دکتر واختانگ تامازیان (Vakhtang Tamazian )، این جرقه به حدی قوی بود که نوع طیفی ستاره‌ را تغییر داد و آن را از نوع M به نوع B رساند؛ به عبارتی دیگر، دمای آن از دو هزار و ۸۰۰ کلوین به شش یا هفت برابر این عدد رسید.

به طور کلی، ستارگان نوع M دارای دمای سطحی بین دو هزار تا سه هزار و ۷۰۰ درجه کلوین هستند در حالی که دمای سطحی ستارگان نوع B بین ۱۰ هزار تا ۳۳ هزار درجه کلوین است. دانشمندان هنوز علت وقوع این جرقه‌ها را نمی‌دانند، اما تامازیان امیدوار است با مطالعه این نمونه قدرتمند و جرقه‌های دیگر در سیستم‌های دو ستاره‌ای، وی و همکارانش بتوانند اطلاعات بیشتری را در خصوص وضعیت‌های متغیر و همچنین فرایندهای فیزیکی تکامل‌دهنده ستارگان، به دست آورند.

جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysics قابل‌مشاهده است.

ایسنا