بیگ بنگ: تلسکوپ هابل ناسا یک ستاره ی عظیم الجثه بنام WR 31a را شکار کرده که توسط ابری از گرد و غبار احاطه شده است. این ساختار آسمانی درخشان و زیبا تنها 20 هزار سال قبل پدیدار شد و در حال حاظر نیز با سرعت 136700 مایل بر ساعت در حال گسترش است.

این عکس خارق العاده ستاره WR 31a است که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره WR 31a یک نوع ستاره ی ولف-رایه(Wolf-Rayet) است که در فاصله حدود 30 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. این نوع ستاره ها به طور خاصی عظیم هستند و جرمی دارند که عموما به 20 برابر جرم خورشید خودمان میرسد. حباب آبی مشخصی که اطراف این ستاره را احاطه کرده، یک توده ابر ولف-رایه است که متشکل از گرد و غبار هیدروژن، هلیم و گازهای دیگر است. این مواد، که اکثرا حلقه ای یا کروی هستند، هنگامی ظاهر میشوند که بادهای شدید و پرسرعت ستاره ای با هیدروژن فوران کرده از ستاره های ولف-رایه، برخورد میکنند.

ستاره های ولف-رایه تنها چند هزار سال زنده میمانند که در استاندارد کیهانی این مدت کوتاه به اندازه ی یک چشم بر هم زدن است. برای مثال، خورشید ما 4.5 میلیارد سال عمر دارد و انتظار میرود که 5 میلیارد سال دیگر نیز عمر کند. ستاره های ولف-رایه معمولا نیمی از جرمشان را در کمتر از 100 هزار سال از دست میدهند. سرانجام این ستارگان به یک ابرنواختر(ستاره ای دارای نور متغیر که روشنی آنها صد هزار برابر نور خورشید است) تبدیل میشود و مواد ستاره ای خود را در کیهان پخش می کنند، جایی که شرایط درست شدن نسل بعدی ستاره ها و سیاره ها به وجود می آید.

ترجمه: هیمن یوسفی/ سایت علمی بیگ بنگ