بیگ بنگ: طبیعت هنوز هم می تواند ما را شگفت زده کند و به ما نشان دهد که تا چه اندازه دسته بندی اجرام آسمانی سخت است. مطالعه جدید ستاره شناسان روی یک کوتوله ی قهوه ایِ سرد که یک شبه سیاره در نظر گرفته شده بود، مشخص کرد این جرم احتمالا در گذشته ی دور یک ستاره بسیار داغ بود.

مقایسه ی اندازه ی ستارگان و اجرام کوچکتر از ستارگان
مقایسه ی اندازه ی ستارگان و اجرام کوچکتر از ستارگان

به گزارش بیگ بنگ ، این جرم که WISE J0304-2705 نام دارد از کلاس کوتوله Y – سردترین کلاس دمایی ستاره‌ای که تاکنون شناسایی شده – محسوب می‌شود که به کمک کاوشگر فضایی نقشه بردار مادون قرمز میدان-گسترده ، وایز( WISE) رصد شده است. دانشمندان پس از بررسی طیف نوری این جرم، که نشانگر ساختار ترکیبی‌اش است گفتند، آنچه این کوتوله ی قهوه ای را ساخته نشان می دهد که بسیار پیر است و میلیاردها سال از زندگیش می گذرد.

این کوتوله‌ی در فاصله‌ی 33 تا 55 سال نوری از زمین و در صورت فلکی کوره واقع شده است. دمای فعلی این جرم آسمانی حدود 100 تا 150 درجه سلسیوس است که دمایی بین زمین و ناهید میباشد. دمای این جرم مانند سیارات سنگی شبه زمین نبوده و در اصل یک توپ گازی غول‌پیکر شبیه مشتری است. اما این جرم ممکن است مربوط به یک منشا باستانی باشد که در آن یک تغییر گسترده در دما رخ داده است و احتمالا میلیون ها سال پیش، این جرم بسیار داغ بوده است.

تصویری هنری از چگونگی تکامل این کوتوله قهوه ای، از ستاره با دمایی داغ تا تبدیل شدن به سیاره ای به دمایی پایین.
تصویری هنری از چگونگی تکامل این کوتوله قهوه ای، از ستاره با دمایی داغ تا تبدیل شدن به سیاره ای به دمایی پایین.

به گفته دانشمندان احتمالا در طول 20 میلیون سال نخست از عمر WISE J0304-2705، دمای آن دست‌کم 2800 درجه سانتیگراد بوده و در یک میلیارد سالگی، دمایش به 1000 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد و این روند کاهش دما تاکنون ادامه پیدا کرده و به دمای 100 تا 150 درجه سانتیگراد رسید. پروفسور پینفیلد از محققان این پژوهش گفت: اندازه گیری‌ها نشان می‌دهد که این کوتوله، ممکن است یک جرم ترکیبی بوده و یا عضو باستانی و پیر از کهکشان باشد. این بدان معناست که دمای آن ممکن است بسیار زیاد بوده و تا هزاران درجه رسیده باشد. اما حالا میتواند در سطحش تنها یک فنجان چای را به جوش آورد.

تا امروز تنها 20 کوتوله‌ی کلاس Y کشف شده که بیشتر آنها نیز توسط کاوشگر مادون قرمز وایز رصد شده‌اند. محققان امیدوارند با بررسی این جرم بتوانند درک بهتری از تاریخه کیهان بدست آروند. محققان امیدوارند با رصدهای 3 سال آینده بتوانند درباره کوتوله‌های کلاس Y اظهار نظر قطعی کنند. نتایج این مطالعه را می توانید در نسخنه پیش از چاپ Arxiv مطالعه کنید.

 منبع خبر: بیگ بنگ/ منابع: universetoday , Royal Astronomical Society

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.