بیگ بنگ: محققان حدود 24 ستاره رانده شده را شناسایی کرده اند و حتی یک خوشه ی ستاره ای که از کهکشان خود رانده شده را مشاهده کرده اند. به تازگی نیز ستاره شناسان 11 کهکشان که در فضا سرگردان هستند را رصد کردند.

در این تصویر متحرک چگونگی برخورد کهکشان ها و ایجاد یک کهکشان فراری را مشاهده می کنید.
در این تصویر متحرک چگونگی برخورد کهکشان ها و ایجاد یک کهکشان فراری را مشاهده می کنید.

به گزارش بیگ بنگ، ایگور چیلینگاریان از دانشگاه هاروارد اسمیت سونیان و نویسنده این پژوهش گفت: این کهکشانها در آینده به کهکشان هایی منزوی تبدیل خواهند شد. زمانی که یک جرمی این چنین سریعتر از شتاب خود حرکت کند به آن رانده شده می گویند که هرگز به کهکشان خود باز نخواهد گشت. ایگور چیلینگاریان و همکارش ایوان زروتکین فیزیکدانی از دانشگاه دولتی مسکو، در ابتدا اقدام به شناسایی اعضای جدید یک کهکشان بیضوی شکل کردند. ستارگان این کهکشان از دسته ستاره های بزرگتر هستند، اما از یک کهکشان معمولی بسیار کوچکترند. ستاره های این کهکشان بیضوی شکل، جرمی 1000 برابر کمتر از کهکشانی مانند راه شیری ما دارد.

قبل از این مطالعه تنها 30 دسته از این نوع کهکشانها شناخته شده بودند و تمامی آنها در گروه کهکشانهای خود ساکن اند. تیم تحقیقاتی برای پیدا کردن آنها، بین آرشیو داده های دیجیتالی آسمان اسلون(SDSS) و ماهواره گالکس جستجو کردند، آنها تقریبا 200 کهکشان بیضوی شکل ناشناخته را شناسایی کردند که 11 عدد از آنها کاملا از خوشه های کهکشانی اطراف خود دور بودند.

ستاره شناسان شکل گیری کهکشانهای رانده شده را مشاهده کردند.
ستاره شناسان شکل گیری کهکشانهای رانده شده را مشاهده کردند.

 ایوان زروتکین در این زمینه گفت: « ما جستجوی خود را بسط و گسترش دادیم و چیزی غیر منتظره در این کهکشان ها یافتیم، بخاطر اینکه نظریه پردازان فکر میکردند که آنها از کهکشان های بزرگتر سرچشمه گرفته اند و ستاره هایشان با روبرو شدن کهکشانهای عظیم تر رانده شده اند، بنابراین کهکشانهای بیضوی فشرده نیز باید نزدیک کهکشانهای بزرگ تر باشند.» طبق این تحقیقات احتمالا کهکشان های کوچک، توسط فعل و انفعالاتی خاص و برخورد خشن کهکشان ها با سرعتی زیاد به فضای بین کهکشانی پرتاب شده اند و به شکل یک گروه بیضوی شکل کوچک، گرد هم آمده اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله science منتشر شده است.

ترجمه: آرین خوشرنگ/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: astronomynow

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.