ستارگانی خشن اما با عمری کوتاه!

بیگ بنگ: این تصویر متعلق به کهکشان SBS 1415+437 یا SDSS CGB 12067.1 است که ۴۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. ستارگان این کهکشان از نوع ستاره فشان یا ولف رایه است که با انفجارهای ستاره ای تعداد زیادی از ستاره های داغ و پرجرم بنام ستاره های ولف رایه در آن شکل گرفته اند.

Intense and short-livedبه گزارش بیگ بنگ، این ستاره ها می توانند بیست برابر جرم خورشید داشته باشند، اما به نظر می رسد که جرم مازاد خود را با بیست برابر سرعت ممکن به بیرون می ریزند. این ستاره ها بادهای ستاره ای قابل توجهی از ذرات را با سرعت زیاد به فضا پرتاب می کنند، یک ستاره معمولی ولف رایه جرم یک ستاره به اندازه ی خورشید ما را در طی ۱۰۰ هزار سال از دست می دهد.

ستاره های ولف رایه ده تا چهل بار داغ تر از خورشید هستند و درخشندگی معادل ده ها هزار تا چند میلیون برابر خورشید و ستارگان راه شیری را دارند. از آنجایی که این ستارگان گرمای بسیار شدیدی دارند، عمر آنها بسیار کوتاه است و دوام چندانی ندارند و تنها چند صد هزار سال عمر می کنند. به همین منظور یافتن بیشتر از مقدار کمی از آنها در یک کهکشان غیر عادی به نظر می رسد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: spacetelescope

رامین فخاری

نویسنده این مطلب: رامین فخاری، دانشجوی کارشناسی برق و قدرت، علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، زیست شناسی و تاریخ معاصر می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. Astronomy گفت:

باسلام.این کهکشان درچه صورت فلکی قراردارد؟!