بیگ بنگ: ستاره شناسان که به سیاهی اعماق فضا چشم دوخته اند، در سال 2009 درخششی ناگهانی را رصد کرده بودند که منشاء آن را دقیقا نمی دانستند، اما پس از چندین سال تحقيق و بررسی اعلام کردند که شاهد ِ بلعیدن یک ستاره توسط سياهچاله‌ بودند.

ستاره شناسان لحظه ی بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله را رصد کردند.
ستاره شناسان لحظه ی بلعیدن یک ستاره توسط سیاهچاله را رصد کردند.

به گزارش بیگ بنگ، گرچه اخترشناسان پیش از این بلعیدن ستارگان توسط سیاه‌چاله‌ ها را مشاهده کرده بودند، اما این مورد جدید بسیار نادر بود زیرا به آسانی برای سیاه‌چاله مذکور قابل بلعیدن نبوده است. در سال ۲۰۰۹، محققان رصدخانه مک‌ دونالد تگزاس مشغول بررسی و واکاوی در امواج آسمان بودند که ناگهان ديدند برقی از نور در عمق فضا درخشید و تصور کردند شاید مربوط به درخشش یک سوپرنوا باشد.

جی کريگ ويلر، مدير  تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس
جی کريگ ويلر، مدير تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس

اما به تدريج روی اين پديده کار کرده و روی يافته‌های اوليه ترديد کردند، تا اينکه ماهوارۀ سويفت ناسا، اسکن خود را فرستاد و مشخص شد قوس مواد شيميايی اين پديده، متفاوت از درخشش سوپرنواها است. حالا در ژانويه سال ۲۰۱۵، ونسا یانک يکی از ستاره‌شناسان گفته است: «اين گونه درگيری اسپاگتی وار، می‌تواند احتمال نزديک شدن به افق رویداد يک سياهچاله باشد». در حقیقت، ستاره قربانی واقع در فاصله سه میلیارد سال نوری از زمین به دلیل گرانش بسیار زیادش در گلوی سیا‌هچاله می‌پرید.

جی کريگ ويلر، مدير  تیم تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس گفت: « وقتی يک ستاره به سياهچاله‌ای نزدیک شود، با تفاوت شديد گرانش سياهچاله روبرو می‌شود.» به عقیده دانشمندان، این رویداد احتمالا یک اختلال جزر و مدی بوده که در آن، گرانش عظیم سیاهچاله بر یک سوی ستاره بسیار شدیدتر از سوی دیگر آن وارد شده و باعث ایجاد جزر و مد و فرو پاشیدن ستاره شده است. در ويديويی زیر که از سوی تيم ستاره شناسان منتشر شده، اسکن و واکاوی اين پديده را خواهید دید:

دانلود ویدئو با حجم 3 مگابایت

ستاره‌شناسان می‌گويند اين پديده نشان می‌دهد که حد ادينگتون روی داده است، حدی که در صورت افزايش درخشندگی ستاره، به شکل بادهای کیهانی تابش می کند. این رویداد «Dougie» نام گذاری شده که از شخصیتی کارتونی گرفته شده که تصور می‌ کرد یک ابرنواختر است. همچنین بر اساس ویژگی‌های نور Dougie و استباط جرم اولیه ستاره، تشخیص داده شد که این ستاره در ابتدا شبیه به خورشید بوده و سپس توسط سیاهچاله از هم پاشیده است. این پژوهش در شماره ی جدید ژورنال اخترفیزیک منتشر شده است و نسخه ی پیش از چاپ مقاله در اینجا قابل دسترس است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: thehigherlearning , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. درود بر گروه بیگ بنگ
    آیا امکان برخورد دو سیاهچاله وجود دارد،در صورت امکان آیا تصویری هم به وجود می آید؟
    تشکر.

    1. با درود، احتمال اینکه دو سیاه‌چاله در کنار هم قرار بگیرند و با هم برخورد کنند وجود دارد که در این صورت به یک سیاه‌چاله‌‌ی بزرگ‌تر (با جرم بیشتر) تبدیل می شوند. در صورتی که دو سیاه‌چاله‌ای که به هم نزدیک هستند بر اثر تعامل گرانشی که بین آنها وجود دارد موقتاً شروع به دور شدن از یکدیگر کنند٬ یا اینکه در مداری به دور مرکز جرم مشترکشان به گردش در بیایند، باز هم نتیجه یکسان است و سرانجامشان این خواهد بود که در یکدیگر فرو خواهند رفت. اگر در نزدیکیشان ستاره ای وجود داشته باشد که در دامشان اسیر شود یا اینکه سیاهچاله ها به حدی کوچک شوند که در آنها تابش هاوکینگ رخ دهد امکان رصد این رویداد وجود دارد.