سحابی جبار در اکسیژن، هیدروژن و گوگرد

m42HSO_gonzalez_1960

تعداد کمی از مناظر نجومی مانند پرورشگاه ستاره‌ای جبار می‌تواند تخیل ما را برانگیزد. گاز درخشان سحابی، ستارگان داغ و جوانی که در لبه ابر مولکولی عظیم میان ستاره­ ای احاطه کرده است. بسیاری از ساختارهای رشته ­ای که در این تصویر قابل مشاهده می باشد، در واقع امواج شوک هستند – جبهه‌هایی که در آن‌جا موادی که  با سرعت حرکت می‌کنند با گازهای در حال حرکت با سرعت کم هستند مواجه می‌شوند.

سحابی جبار حدود ۴۰ سال نوری گستردگی دارد و در فاصله‌ی ۱۵۰۰ سال نوری در همان بازوی مارپیچی کهکشانمان که خورشید هم قرار دارد، واقع شده است.  سحابی بزرگ واقع در جبار، با چشم غیر مسلح درست در پایین و سمت چپ کمربند به راحتی قابل تشخیص از سه ستاره صورت فلکی مشهور جبار، دیده می­شود. این تصویر سحابی جبار را در سه رنگ نشان می‌دهد که به طور خاص از هیدروژن، اکسیژن و گاز گوگرد ساطع شده اند. کل سحابی جبار، که شامل سحابی سراسب نیز می­شود، در طول ۱۰۰ هزار سال آینده به آرامی پراکنده خواهد شد.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130604.html