بیگ بنگ: منجمان به رهبری دانشگاه واشنگتن در سیاتل، در بررسی آرشیوی متشکل از تصاویری از 2753 خوشه ستاره‌ای آبی و جوان در کهکشان همسایه آندرومدا (M31)، دریافتند این کهکشان و کهکشان راه شیری دارای درصد جرمی مشابه متعلق به ستارگان تازه‌ متولد‌ شده هستند.

تصویر موزاییکی بالا از ترکیب ۴۱۴ عکس تلسکوپ هابل از کهکشان آندرومدا بدست آمده و تصویرهای پایین خوشه های ستاره ای واقع در این کهکشان را نشان می دهند.
تصویر موزاییکی بالا از ترکیب ۴۱۴ عکس تلسکوپ هابل از کهکشان آندرومدا بدست آمده و تصویرهای پایین خوشه های ستاره ای واقع در این کهکشان را نشان می دهند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این آرشیو متعلق به تلسکوپ فضایی هابل بود و دانشمندان این موضوع را بررسی کردند که چه درصدی از ستارگان در درون یک خوشه دارای جرم خاصی هستند؛ منجمان با انجام این عمل و با استفاده از تابع جرم اولیه (IMF) تفسیر بهتری از نور کهکشان‌های دوردست و درک شکل‌گیری تاریخ ستارگان جهان در اختیار خواهند داشت.

این تحقیق با استفاده از 414 تصویر موزائیکی هابل از کهکشان آندرومدا و تقریبا 8000 تصویر از 117 میلیون ستاره ی واقع در دیسک آندرومدا در طول‌موج‌های مرئی، نزدیک فرابنفش و نزدیک مادون‌قرمز انجام شد. ستاره‌ها معمولا زمانی زاده می‌شود که یک ابر عظیم حاوی عناصر مولکولی هیدروژن و غبار متلاشی می‌شود. این ابر به گره‌های کوچکی متلاشی می‌شود که هر یک حاوی صدها ستاره هستند؛ این ستاره‌ها به طور مساوی شکل نمی گیرند و جرم آنها می‌تواند از یک دوازدهم تا دویست‌ برابر جرم خورشید باشد.

تصویری از خوشه های ستاره ای :AP244 - AP108 - AP323 - AP94 - AP6 - AP14
تصویری از خوشه های ستاره ای :AP244 – AP108 – AP323 – AP94 – AP6 – AP14

تا پیش از این مطالعه، دانشمندان فقط اندازه‌های IMF را از منطقه‌ ستاره‌ای محلی واقع در درون کهکشان راه شیری انجام داده بودند. تحقیق جدید براساس تصاویر متنوع هابل انجام شده و سن خوشه‌های ستاره‌ای که در سراسر کهکشان آندرومدا پراکنده شده‌اند، از چهار تا 24 میلیون سال گزارش شد. دانشمندان با کمال تعجب دریافتند شاخص IMF در تمامی خوشه‌های بررسی‌شده در آندرومدا بسیار شبیه بود. این موضوع که IMF در تمامی کهکشان همسایه آندرومدا منسجم و یکنواخت است، فیزیک پیچیده شکل‌گیری ستاره‌ای را به نمایش می‌گذارد.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه‌ای بین‌المللی بین ناسا و آژانس فضایی اروپاست. مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند این تلسکوپ را مدیریت می‌کند و موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور مریلند نیز عملیات‌های علمی آن را هدایت می‌کند. جزئیات این مطالعه در مجله Astrophysical ارائه شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hubblesite.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه