بیگ بنگ: سازمان فضایی اروپا قرار بود در روز چهارشنبه 28 مهر کاوشگر جدید خود را روی مریخ فرود آورد، اما ساعت‌هاست که از این کاوشگر اروپایی خبری نیست و دانشمندان احتمال می‌دهند که فرود آن موفقیت‌آمیز نبوده و در نهایت این ماموریت از دست رفته است.

exomars_2016_approaching_mars_node_full_image_2به گفته دانشمندان، علائم رادیویی کاوشگر «شیاپارلی» کم‌تر از یک دقیقه پیش از موعد مقرر برای فرود بر سطح این سیاره قطع شد. ماهواره‌هایی که دور مریخ می‌گردند سعی کرده‌اند موقعیت این کاوشگر را دریابند اما موفق نشده‌اند. یک ماهواره آمریکایی حتی سعی کرد با شیاپارلی تماس بگیرد اما جوابی نشنید. بیم آن می‌رود که ربات سقوط کرده و از بین رفته باشد. با این حال آژانس فضایی اروپا(ESA)، به سرعت سرنوشت این ماموریت را اعلام نخواهد کرد.

مهندسان این سازمان تمام اشکالات احتمالی را بررسی می‌کنند تا ببینند چرا تماس با کاوشگر قطع شده است و برای حل آن چه می‌توانند بکنند. این فرآیند می‌تواند چند روز زمان ببرد. سفینه مادر که شیاپارلی با آن به این سیاره حمل شد و اکنون در مدار مریخ مستقر شده، از ابزارهای اصلی مهندسان خواهد بود. این ماهواره به نام مدارگرد ردیاب گاز(TGO) مشغول دریافت اطلاعات تله‌متری از شیاپارلی بوده است. این اطلاعات می‌تواند حاوی سرنخ‌هایی درباره سرنوشت این کاوشگر در لحظات پیش از فرود باشد.

ESA ExoMars 2016شیاپارلی با هدف نشان دادن توانایی آژانس فضایی اروپا، برای فرود بر همسایه زمین طراحی و اعزام شد. تنها تلاش قبلی این سازمان برای فرود آوردن یک کاوشگر بر مریخ در سال ۲۰۰۳ بود؛ زمانی که بیگل-۲ فرود آورده شد. بیگل به سلامت فرود آمد اما صفحات خورشیدی آن به درستی باز نشد و تماسش با زمین قطع شد. علیرغم فضای گرفته در ESA به دلیل وضعیت شیاپارلی، مسئولان از عملکرد سفینه مادر، مدارگرد ردیاب گاز و استقرار آن در مدار مریخ ذوق‌زده هستند.

گفتنی است که این ماهواره بخش اصلی ماموریت مشترک سازمان فضایی اروپا با روسیه است که رسما «اگزومارس 2016» نام‌گذاری شده است. مدارگرد ردیاب گاز چند سال آینده را صرف مطالعه گازهای اتمسفر مریخ مثل متان، بخار آب و دی‌اکسید نیتروژن خواهد کرد. هر چند میزان این گازها بسیار کم است اما حاوی سرنخ‌هایی درباره فعالیت‌های کنونی مریخ هستند و حتی ممکن است نشانه‌های حضور حیات را آشکار کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع:  esa.int , upi.com , BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.