بیگ بنگ: متخصصان علوم نجوم هنوز به سطح سیاره مریخ وارد نشده اند، اما با توجه به تصاویر گرفته شده توسط مریخ نوردهای ارسال شده قصد دارند تا تعیین کنند که این سیاره به چه رنگی دیده می شود.

What-Color-is-Marsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سینا پرس، مغز بشر در شناسایی الگوها و یا تفسیر داده های پیچیده بسیار موفق عمل می کند اما در عین حال نمی توان از اشتباهات بزرگ مغز چشم پوشی کرد. زمانی که کاوشگر های روباتیک ارسال شده به سطح مریخ همگی مجهز به ساختار تفکیک و تنظیم رنگ و خواص نوری شناخته شده هستند. با این حال، حتی با به کارگیری این ابزار پیشرفته نیز باید در نظر داشت که ممکن است رنگ واقعی و اصلی یک تکه سنگ بر اساس روشنایی در ساعات مختلف روز تغییر کند.

50057389.cmsبا توجه به اطلاعات موجود در پانورامای ارسال شده توسط کاوشگر روح(Spirit)، این تغییر می تواند در مدت زمانی که کاوشگر دوربین خود را برای گرفتن تصاویر همه جانبه می چرخاند نیز مشاهده شود. ماجرا وقتی پیچیده تر می شود که بخواهیم نورپردازی محیطی که به رنگ ها شکل می دهند را بر اساس نورهای موجود در زمین (به خاطر وضعیت خاص اتمسفر زمین) تطبیق بدهیم در حالی که نورها در مریخ دارای طیف بصری متفاوتی هستند.

برای نمونه می توانید در تصاویر زیر نیز مشاهده کنید که یک کوه در نور مریخ به چه شکل دیده می شود و در عین حال در بخش پایینی تصویر همان کوه در ساختار نور کره زمین چگونه قابل رویت است. ساده ترین تفاوت بین این دو تصویر را می توان آسمان آبی نسخه تهیه شده از نور پردازی مشابه زمین دانست. این امر موجب می شود که نتوان به صورت دقیق درباره ساختار رنگ بندی خاک مریخ نظر داد زیرا این خاک در زیر تابش نوری قرار دارد که برای انسان ها تقریبا تعریف نشده است و به همین دلیل تنها می توان تخمین های نزدیک به واقعیت از رنگ بندی محیط این سیاره ارائه کرد.

50057390.cmsعلت این امر نیز به تغییر رنگ بندی بر اساس کوچک ترین تغییر در نور باز می گردد. در مجموع می توان گفت که رنگ های ارائه شده در این دسته از تصاویر، قابل قبول ترین گزینه ها تا زمان سفر کردن انسان ها به مریخ محسوب می شوند. بنابراین پاسخ نهایی به سوال مطرح شده این است که مریخ در هر ساعتی از شبانه روز با توجه به میزان نور می تواند به یک رنگ خاص دیده شود. البته متخصصان برای امکان تطبیق رنگ ها، یک ساختار رنگ بندی به عنوان نمونه به مریخ ارسال کرده اند که با مقایسه رنگ های موجود در این ساختار با رنگ هایی که در عکس در این ساختار قابل مشاهده هستند می توان به رنگ بندی برخی از نقاط مریخ دست پیدا کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , gizmodo.in