سطح نورد بعدی ناسا از جو مریخ، اکسیژن بیرون میکشد!

بیگ بنگ: ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مریخ‌نورد دیگری را با الگوبرداری از مریخ‌نورد کنجکاوی طراحی و راهی سیاره سرخ کند، روی این کاوشگر دستگاهی بنام Moxie قرار می گیرد که عملکرد معکوس موتور را داشته و قادر به تولید ۲۱ گرم اکسیژن در ساعت است.

طرحی هنری از مریخ نورد جدید ناسا به همراه 7 ابزارش

طرحی هنری از مریخ نورد جدید ناسا به همراه ۷ ابزارش

این سطح نورد به راحتی می تواند با استفاده از ۷ ابزار مخصوصی که همراه دارد، دی اکسیدکربن اتمسفر مریخ را بشکند و اکسیژن خالص را از آن استخراج کند. به گفته مایکل مایر یکی از دانشمندان پروژه کاوش مریخ، انسان هایی که قرار است بر سطح این سیاره قدم بگذارند قادر به استفاده از این اکسیژن برای تنفس هستند. این سطح نورد که در سال ۲۰۲۰ به مریخ سفر می کند در همان مسیری که کاوشگر کنجکاوی در آگوست ۲۰۱۲ در آن فرود آمد، به کاوش می پردازد. کنجکاوی در دو سال اخیر موفق به یافتن نشانه هایی از جریانات گذشته آب و وجود ترکیبات شیمیایی ضروری برای ایجاد حیات شده است.

مریخ نورد جدید علاوه بر این ابزار که تامین کننده اکسیژن مورد نیاز تنفس افراد و سوخت مورد نیاز است، دارای یک ایستگاه هواشناسی است که قادر به سنجش درجه حرارت، سرعت و مسیر بادهای سطح مریخ و میزان رطوبت و خصوصیات غبار موجود در آن است که به راه اندازی بهتر ماموریت های آینده انسان کمک شایانی می کند.نکته جالب در طراحی این سطح نورد جدید، وجود فضای خالی تعبیه شده برای جمع آوری نمونه های مریخی و بازگشت آنها به زمین در تاریخ های تعیین شده در آینده است!

مطالعه بیشتر در: NASA

لینک کوتاه مقاله : http://bigbangpage.com/?p=19591

کاوه شوقی

کارشناس ارشد صنایع غذایی، علاقه مند به نجوم به خصوص گرایش آستروبیولوژی (بررسی چگونگی ایجاد حیات در کره زمین، تکامل و آینده آن و همچنین بررسی احتمال وجود حیات در دیگر نقاط کیهان)، مترجم ( کتاب های نجومی) و رمان نویس(علمی - تخیلی)، عضو ماهنامه بین المللی آسمان شب و مدرس نجوم در انجمن نجوم بوکان. به عنوان نویسنده با دیگر همکاران عزیز و علاقه مند در سایت بیگ بنگ فعالیت دارم.