بیگ بنگ: فضاپیمای ISEE-3 ناسا که درسال 1978 با هدف بررسی بادهای خورشیدی به فضا پرتاب شده بود ، از سال 1998 تاکنون ارتباط رادیوی اش با مرکز کنترل زمینی قطع شده و در فضا سرگردان بود، اما با تلاش دانشمندان ناسا احیا شد وبا سلامی دوباره در حال نزدیک شدن به زمین است.

 تصویر هنری از کاوشگر ISEE-3. ناسا اعلام کرد به کمک یک گروه آماتور، توانست مجددا فضاپیمای ISEE-3، را به زندگی باز گرداند.
تصویر هنری از کاوشگر ISEE-3. ناسا اعلام کرد به کمک یک گروه آماتور، توانست مجددا فضاپیمای ISEE-3، را به زندگی باز گرداند.

به گزارش بیگ بنگ، این کاوشگر در سال 1982 راهی مأموریت ملاقات با دنباله‌دار 21P/Giacobini–Zinner و سپس دنباله‌دار هالی شد، پس از این ماموریت سیگنالی از این فضاپیما دریافت نشد تا اینکه در سال 1998 ناسا آن را کاوشگری مرده اعلام کرد. با تلاش گروهی از دانشمندان، این فضاپیما پس از 16 سال  سرگردانی در فضا و بی خبری ، در حال نزدیک شدن به مدار زمین می باشد. دانشمندان براساس دستوراتی که به این فضاپیما داده‌اند، مسیر آن را هدایت می‌کنند. دانشمندان ناسا می‌گویند موفق شده‌اند این فضاپیمای مرده و سرگردان در فضا را احیا کنند تا در مأموریت خود موفق شود.

تصویری از تلسکوپ رادیویی بزرگ “آرسیبو” در پورتوریکو

«کیت کوونیگ» از تیم تحقیقاتی در این باره گفت: پس از کامل کردن مأموریت، پردازش داده‌ها و ارسال دستورات برای انجام عملکردهای خاص، خوشحالیم که توانسته‌ایم با این فضاپیما ارتباط دوطرفه برقرار کنیم. در روزها و هفته‌های آینده هم تیم ما در حال ارزیابی سلامت کلی فضاپیما است و روش‌های مورد نیاز را به کار خواهد برد تا این فضاپیما را به مدار زمین و نقطۀ لاگرانژ نزدیک کند. نخستین تماس‌ها به‌وسیله تلسکوپ رادیویی و بزرگ آرسیبو (Arecibo)  در پورتوریکو صورت گرفته است.

 تیم همکاری در رصدخانه بوخوم آلمان، پورتوریکو و دانشمندان ناسا باعث موفقیت این پروژه شدند. در حال حاضر پس از مطالعه وضعیت کنونی موتور فضاپیما را روشن می‌کنیم و در ماه ژوئن آن را به مدار زمین می‌رسانیم. ماهواره ISEE-3 نخستین کاوشگری بود که برای مطالعه جریان‌های ثابت از بادهای خورشیدی به فضا فرستاده شد و احیای مجدد آن به دانشمندان کمک زیادی به درک بادهای خورشیدی و تاثیرات آن بر ماهواره ها و جریان آب و هوایی روی زمین می گذارد

مطالعه بیشتر در:dailymail , International Cometary Explorer , spacecollege

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.