بیگ بنگ: ستاره‌شناسان سیاره‌ عجیبی را در فاصله 8000 سال نوری کشف کرده‌اند که هم‌زمان به دور 2 ستاره می‌چرخد. البته از نظر تئوری، چندین سیاره با این ویژگی وجود دارند اما این نخستین بار است که به لطف خمش نور، یکی از این سیارات مشاهده و شناسایی شده است.

تصویری هنری از این سیاره در منظومه ی دو ستاره ای

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس خبری آنا، دانشمندان نام این سیاره دو مداری(circumbinary) را که نخستین بار در سال 2007 کشف شد، OGLE-2007-BLG-349 گذاشته‌اند. در ابتدا تصور می‌شد که این سیاره دور یک ستاره می‌چرخد اما با مشاهده یک ستاره عجیب دیگر در نزدیکی آن بررسی‌های بیش‌تر را شروع کردند. بررسی‌های دقیق‌تر دانشمندان با کمک تلسکوپ فضایی هابل نشان داد که این ستاره عجیب، یک ستاره دوم است. درخشان بودن این دو ستاره نیز نشان‌ دهنده این است که دانشمندان با دو «کوتوله سرخ» طرف هستند.

پروفسور دیوید بنت، یکی از اخترفیزیکدانان ناسا، در این مورد می‌گوید: «مشاهدات از روی زمین ما را به دو سناریوی ممکن در مورد این سه جرم آسمانی نزدیک کرد: یک سیاره با جرم زحل دور یک ستاره دوتایی نزدیک می‌چرخد یا یک سیاره با جرم زحل و یک سیاره با جرم زمین روز یک ستاره واحد می‌چرخند». وی افزاید: «با کمک داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، مدل دو ستاره و یک سیاره قوت بیشتری گرفت». این دو ستاره ی کوتوله سرخ 11 میلیون و 265 هزار کیلومتر از هم فاصله دارند که این فاصله برای دو ستاره بسیار نزدیک است و سیاره OGLE هر هفت سال زمینی یک بار به دور این دو ستاره می‌چرخد.

اما نکته جالب نحوه کشف این سیاره است، دانشمندان برای این کار از روش «ریزهمگرایی گرانشی» یا «خمش نور» استفاده کردند. در این روش از اصل خم شدن شعاع‌های نوری در اثر گرانش بسیار قوی اجرام آسمانی استفاده می‌شود. گاهی دو ستاره به دور یک مرکز می‌گردند و وقتی یکی از مقابل دیگری عبور کند، گرانش آن یکی که به زمین نزدیک‌تر است باعث خمش نور دریافتی از ستاره دورتر می‌شود. حسگرهای تلسکوپ هابل به دلیل تقویت خمش و قرارگیری دو ستاره در بهترین زاویه ممکن توانستند سیگنال‌های دریافتی از این ستاره‌ها را شناسایی کنند و نوع سیستم دو مداری این سیاره را کشف کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow.com