بیگ بنگ: دانشمندان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می گویند که سیاره ناهید با وجود اتمسفر حاوی دی اکسید کربن، خالی بودن آن از آب و وجود دمای بیش از 460 درجه سانتیگراد، احتمالا زمانی قابل سکونت بوده است.

تصویری هنری از گذشته ی سیاره ی ناهید، به گفته ی محققان این سیاره زمانی قابل سکونت بود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، محققان با استفاده از الگوهای آب و هوایی برآورد کردند که ناهید احتمالا در بالغ بر دو میلیارد سال اولیه عمرش، به واسطه ی وجود یک اقیانوس کم عمق آب مایع و وضعیت دما، قابل سکونت بوده است. اتمسفر سیاره ناهید 90 برابر ضخیم تر از زمین است و به تصور دانشمندان، این امر تا حد زیادی ناشی از تفاوت میان سرعت گردش دو سیاره است. یک روز این سیاره برابر با 117 روز زمینی است، زیرا ناهید بسیار کندتر حول محور خود می چرخد.

اما تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که احتمالا ناهید زمانی اتمسفری شبیه اتمسفر امروز زمین داشته است. اولین علائم دال بر اینکه ناهید زمانی اقیانوس داشته است، در دهه 1980 کشف شد. ناهید از زمین به خورشید نزدیک تر است و نور بیشتری از خورشید دریافت می کند، وضعیتی که موجب شده آب اقیانوس در این سیاره تبخیر شود؛ مولکول های بخار آب توسط اشعه ماوراء بنفش به هیدروژن و اکسیژن تجزیه شوند و به فضا بروند.

به این ترتیب هیچ آبی بر سطح ناهید باقی نماند، دی اکسید کربن در اتمسفر افزایش یافت و به تاثیر گاز گلخانه ای فراری منجر شد که گرمای سوزان فعلی روی این سیاره را ایجاد کرده است. ناسا همچنین در بیانیه ای اعلام کرد که تصور می شود وسعت خشکی ناهید از زمین بیشتر بوده که چنین سطحی برای مسکونی بودن یک سیاره ایده آل است. به عبارت دیگر، ناهید احتمالا از آب کافی که برای حیات مناسب بوده و وسعت کافی خشکی که مانع از حساسیت سیاره در برابر تغییرات ناشی از تابش خورشید می شود، برخوردار بوده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.