بیگ بنگ: دانشمندان سازمان فضایی ناسا ۷۱۵ سیاره جدید را به فهرست سیاره‌های شناخته‌شده در خارج از منظومه شمسی اضافه کردند. محققان ناسا می‌گویند با کشف این سیارات جدید تعداد کل سیارات خارج از منظومه شمسی به 1700 سیاره رسید.

نمایش طرح سیستم منظومه ای ستاره ها در این عکس به خوبی نمایان استدر این تصویر سامانه هایی با چند سیاره نشان داده شده که در آن ها، هر ستاره بیش از یک سیاره دارد. این سیاره ها از دیدگاه بیننده، از مقابل ستاره ی میزبانشان می گذرند و یک “گرفتگی” در نور آن پدید می آورند که توسط شکارچی سیارات، تلسکوپ فضایی کپلر ناسا رصد شده اند.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان با تمرکز بر سامانه های پرجمعیت توانستند ۷۱۵ سیاره را که به گرد ۳۰۵ ستاره می چرخیدند و سیستم چند سیاره ای شبیه منظومه ی شمسی ما دارند را بیابند. 95% از این سیاره ها کوچکتر از نپتون هستند که تقریبا چهار برابر اندازه زمین هست. این کشف مهم نشانه ی افزایش سیاره های شبیه به زمین حتی بیشتر از سیاره های فراخورشیدی شناسایی شده هست.

داگلاس هاگینز، رئیس ماموریت اکتشاف سیاره‌ها در مرکز ناسا در واشنگتن در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: تعداد سیاره‌های کشف شده را تا دوبرابر افزایش داده‌ایم و این کشفیات می‌تواند راه جدیدی را برای یافتن سیاره‌ای مشابه زمین پیش روی‌مان گشاید. «جک لیسائور» از دانشمندان ناسا می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم این سیارات قابل سکونت هستند یا نه یا این‌که سطح آنها سرد است یا داغ، صخره‌ای است یا مایع، هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود البته تاکنون چهار سیاره از سیارات کشف شده شباهت زیادی به زمین دارند و برای داشتن آب مایع در سطح خود در فاصله مناسبی از ستاره‌های مولدشان قرار دارند. به‌گفته این محققان، تلسکوپ قوی و مجهز کپلر این سیارات را کشف کرده است، هدف این تلسکوپ فضایی کشف سیارات فراخورشیدی است و به دنبال ستاره هایی که در کهکشان راه شیری دارای مدار های قابل سکونت باشند.

tumblr_n1o7enJCPQ1r7n7vio1_1280

این تلسکوپ که طی سال‌های گذشته در پی یافتن سیاره‌های جدید بوده، از سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در سیستم آن پدید آمد، دیگر فعال نیست. این تلسکوپ که نام یوهانس کپلر، منجم آلمانی را بر خود دارد و لقب شکارچی سیاره‌ها را به خود گرفته، با ۱۰۳۹ کیلو وزن، ساخت ناسا با هزینه‌ای درحدود 600 میلیون دلاری در هفتم مارس  ۲۰۰۹ میلادی توسط دلتای ۲ از پایگاه هوایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد و 160 هزار ستاره را برای یافتن نشانه هایی از وجود سیاره در اطراف آنها بررسی کرده است.

روش بازبینی چندگانه در این تلسکوپ می تواند، تا اندازه ای بر پایه ی منطق احتمالات انجام شود. از ۱۶۰ هزار ستاره ای که تلسکوپ کپلر مشاهده کرده، چندهزارتای آن ها دارای اجرام نامزد سیاره بودند. ولی همه ی سامانه هایی که این نامزدها را در بر داشتند از نظر جمعیت با هم برابر نبودند. زیرمجموعه ای از کل این سامانه ها که شمارشان به صدها سامانه می رسید، نه یکی بلکه چندین نامزد سیاره در خود داشتند. بعد از چهار سال از 3600 سیاره تعداد 961 تایید و برای کپلر ثبت شده اند.

مطالعه بیشتر در : NASA , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.