بیگ بنگ: نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد سیاره پروکسیما b می تواند دارای اقیانوس و قابل سکونت باشد که با یک اتمسفر رقیق گازی احاطه شده و از این نظر بسیار مشابه زمین، است.

این تصویر هنری نمایی از سطح سیاره پروکسیما b را در حال گردش به دور ستاره کوتوله قرمز پروکسیما قنطورس نشان می دهد که نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی است.
این تصویر هنری نمایی از سطح سیاره پروکسیما b را در حال گردش به دور ستاره کوتوله قرمز پروکسیما قنطورس نشان می دهد که نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، یک تیم بین المللی از محققان با بررسی ویژگی های سیاره صخره ای پروکسیما b که ۴٫۲ سال نوری از زمین فاصله دارد، متوجه شدند که این سیاره احتمالا توانایی حمایت از حیات را دارد. پروکسیما b در منطقه قابل سکونت در نزدیک ترین همسایه خورشید به نام پروکسیما قنطورس(Proxima Centauri) می چرخد و جرم آن تنها 1.3 برابر جرم زمین است. همچنین سطح این سیاره با یک اقیانوس مایع به عمق 200 کیلومتر پوشیده شده است.

دانشمندان آزمایشگاه اخترفیزیک مارسی، سناریوهای بالقوه مختلفی را برای پروکسیما b کشف کردند. دانشمندان ابتدا در ماه آگوست از کشف این سیاره خبر دادند و احتمالا اولین سیاره فراخورشیدی است که توسط روبات های زمینی به آن اعزام خواهند شد. محققان اکنون براساس رصدهای اولیه تعیین کرده اند که پروکسیما b به دور ستاره خود در یک مسافت 0.05 واحد نجومی می چرخد که کاملا در منطقه قابل سکونت قرار دارد.

تصویری هنری از سیاره ی فرا خورشیدی پروکسیما b
تصویری هنری از سیاره ی فرا خورشیدی پروکسیما b

به رغم نزدیکی تقریبی این سیاره به ستاره اش، تصور می شود که هنوز چنان سرد است که امکان برخورداری از آب مایع بر سطح آن وجود ندارد زیرا پروکسیما قنطورس یک کوتوله سرخ با جرم و شعاع تنها یک دهم خورشید و روشنایی هزار بار کمتر است. محققان شعاع پروکسیما b را بین 0.94 و 1.4 برابر زمین پیش بینی کرده و در عین حال می گویند که این سیاره می تواند یک سیاره اقیانوسی باشد که آب آن شبیه اقیانوس های زیر سطحی در قمرهای یخی اطراف مشتری و زحل است.

تصویر مقایسه ای غروب خورشید در زمین و سیاره پروکسیما b
تصویر مقایسه ای غروب خورشید در زمین و سیاره پروکسیما b

با این توصیف، این سیاره باید 8920 کیلومتر شعاع داشته باشد، احتمالا 50 درصد آن از صخره پوشیده شده است و 50 درصد بقیه آن را یک اقیانوس عظیم تشکیل می دهد. همچنین بر اساس این فرض، این سیاره اتمسفر رقیق و گازی شبیه اتمسفر زمین دارد. اما در سناریویی دیگر، محققان می گویند که پروکسیما b یک سیاره بسیار متراکم است که هسته فلزی 65 درصدی جرم آن را تشکیل می دهد و بقیه جرم آن را یک گوشته سنگی تشکیل می دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر می شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. متاسفانه به نظر میاد عمر ما کفاف نخواهد داد که شاهد حضور انسان در منظومه ای دیگر باشیم ولی مطمئنا انسان روزی حیات را درخارج منظومه شمسی کشف خواهد کرد. و چیزی که الان برای ما دست نیافتنی می نماید برای انسان هزاره آینده سهل و قابل وصول خواهد بود همان طور که چیزی هایی که ماالان داریم برای انسان گذشته در رویا هم نبود…

  2. امیدوارم تا اون موقع که ربات یا کاوشگری به این سیاره فرستادیم مخابرات کوانتومی و اینترنت کوانتومی هم پیشرفت کنه تا ارتباط آنی و لحظه ای بین زمین و کاوشگر مستقر در پروکسیما B برقرار باشه تا برای درخواست یک عکس از کاوشگر مجبور نباشیم 8 سال صبر کنیم
    نظر شما چیه؟ به نظرتون شدنی هست؟