بیگ بنگ: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد در اعماق کره ماه مقدار کمی آب انباشته شده‌ است و این آب در ابتدای تاریخ پیدایش و پس از برخورد سیارک‌ها با اقیانوس‌های گدازه‌ای ماه وارد این جرم کیهانی شده‌ است.

Moon-asteroid-impact_Dan_Durda_1280x960براساس گزارش BBC، زمان و چگونگي به دام افتادن آب درون سنگ‌هاي ماه براي دانشمندان سياره‌اي پرسشي بزرگ است. اكنون گروهي بين‌المللي از دانشمندان با مقايسه ساختار شيميايي نمونه‌هاي به دست آمده از ماموريت‌هاي آپولو با انواع مختلف سنگ به نتايج جديدي دست يافته‌اند. به گفته اين دانشمندان سيارك‌هايي يخي و ابتدايي منبع اصلي آب در ماه بوده‌اند. برخورد اين سيارك‌ها با جرمي كه در مرحله رشد بوده باعث شده تا پوسته در حال انبساط ماه، آب را درون مواد مذابي كه در آستانه سرد شدن بود به دام بياندازد.

با گذشت زمان فعاليت‌هاي آتشفشاني مقاديري از اين گدازه‌ها را به سطح ماه پرتاب كرد و كمي پس از آن، فضانوردان آپولو مقداري از سنگ‌هاي آتشفشاني ايجاد شده روي سطح ماه را با خود به زمين آوردند. پيوند شديد و تراكم بالا در سنگ‌ها ردپاي وجود آب است، به گفته جسيكا بارنز از دانشگاه اوپن در بريتانيا، بحث حجم زيادي از آب در ماه نيست، بحث بر سر آب منجمد نيز نيست، زماني كه درباره آب دروني يا ماگمايي صحبت مي‌شود، بحث برسر آبي است كه در ميان كاني‌ها به دام افتاده‌ است.

Moon_water1-700x432برخي از مطالعات پيشين حاكي از آن بودند كه اين رسوبات آبي از ساختار مولكولي مشابه شهاب‌ سنگ‌هاي كندريت كربني برخوردارند، اجرامي كه از كمربند شهاب سنگي به زمين مي‌رسند. از اين رو احتمال اينكه آب به همين‌شكل به ماه رسيده باشد نيز وجود دارد. با اين‌ همه احتمال ورود آب به ماه از طريف دنباله‌دارها نيز همواره مورد بررسي بوده‌است.

بارنز و همكارانش با مدلسازي سناريو‌هاي مختلف و بررسي تمامي مقاله‌هاي منتشر شده درباره ساختار سنگ‌ها ماه به اين نتيجه رسيدند كه دنباله‌دارها نقش كوچكي در انتقال آب به ماه داشته‌اند. بيشتر از دنباله‌دارها كه حاوي آب سنگين هستند،‌ سيارك‌هاي مملو از آب به عنوان عامل ورود آب به سطح قمر زمين شناخته شدند،‌ البته سيارك‌هايي از جنس كندريت كربني زيرا اين سنگ‌ها از خصوصياتي برخوردارند كه آنها را در دسته سيارك‌هاي اوليه قرار مي‌دهد كه حاوي مقادير زيادي آب و مولكول‌هاي ارگانيك هستند. براساس اين تحقيقات،‌ چنين سنگ‌هايي در حدود 4.3 تا 4.5 ميليارد سال پيش، يعني در 200 ميليون سال اول تولد ماه، اين جرم مذاب را مورد هجوم خود قرار داده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.