بیگ بنگ: سیاره‌ی نهم یا سیارۀ ناشناخته ایکس ممکن است پیش از این یک سیاره‌ی سرکش بوده باشد که خورشید ما مدت‌ها پیش آن را به دام انداخته است. این تئوری توسط دو ستاره شناس به نام‌های جیمز وسپر و پاول میسون از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در نشست انجمن نجوم آمریکا که در انگور، تگزاس، مطرح شد.

planet_9_art_1_به گزارش بیگ بنگ، احتمالا سیارات سرکش یا آزاد زیادی در کهکشان وجود داشته باشد. تعداد زیادی از این سیارات در همسایگی خورشید مشاهده شده اند. محققان اظهار داشتند: پیش بینی می شود که تعداد این سیارات به نسبت بالایی از تعداد ستارگان بیشتر باشد. این سیارات که حاصل از شکل‌گیری سیارات در منظومه های دو ستاره‌ای هستند، ممکن است به عنوان ماده‌ی تاریک در دیسک کهکشان به حساب بیایند. اگر سیارات سرکش به اندازه‌ای که پیش بینی شده فراوان باشند احتمال زیادی وجود دارد که سیاره‌ی 9، سیاره‌ای سرکش باشد که اسیر شده است.

بر تطبق تخمین ناسا، فقط در کهکشان راه شیری به اندازه‌ای دو برابر تعداد ستارگان، سیارات آزاد با جرمی برابر با جرم مشتری وجود دارد. سیاره‌ی 9 در صورتی که وجود داشته باشد جرمی چندین برابر سنگین‌تر از زمین دارد و در مداری به شدت بیضوی به دور خورشید قفل شده است. این مدار بیضوی به صورتی است که نزدیک‌ترین نقطه‌ی آن به خورشید حداقل 200 برابر فاصله‌ی زمین به خورشید است. احتمال وجود سیاره‌ی 9 سال گذشته توسط کنستانتین باتیگان و مایک براون از موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا مطرح شد. بنابر تحقیقی که اخیرا انجام گرفته است وجود این سیاره کجی غیرقابل توضیح سیارات موجود در منظومه‌ی شمسی ما نسبت به خط استوای خورشیدی را توضیح می‌دهد.

planet-9-sizeوسپر و میسون برای رسیدن به این نتیجه 156 شبیه‌سازی ممکن از رویارویی‌های ممکن بین خورشید ما و این سیاره‌ی سرکش انجام داده‌اند. آنها دریافتند که در 60 درصد این رویارویی‌ها، این سیاره از منظومه‌ی شمسی رانده شد اما در 40 درصد دیگر توسط گرانش خورشید اسیر شد. در برخی از این شبیه سازی‌ها چند سیاره‌ی اصلی منظومه‌ی شمسی هم به بیرون منظومه رانده شدند. باتیگان می‌گوید سیاره‌ی 9 به احتمال زیادی یک سیاره‌ی اسیر شده است. این ‌که سیاره‌ی 9 یک سیاره‌ی اسیر شده است گرچه بسیار محتمل است اما تایید یا رد کردن قاطعانه‌ی این فرضیه بدون دانستن دقیق مدار آن ممکن نیست.

تا زمانی که شواهد قطعی از وجود سیاره‌ی 9 ارائه نشود (برخی معتقدند که به احتمال زیادی سال آینده این شواهد پیدا خواهند شد)، فرضیه‌ی سیاره‌ی سرکش به عنوان یکی از هزاران داستان ممکن که توسط ستاره شناسان به عمل آمده باقی خواهد ماند. فرضیه‌ی دیگری که برای مدار این سیاره وجود دارد احتمال می‌دهد که مدار آن به دور خورشید زمانی بسیار تنگ بوده است اما بعدها بخاطر تاثیر گرانشی زحل و مشتری مدار آن به شکل کنونی درآمده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در adsabs.harvard.edu منتشر شده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: ibtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با درود فراوان
    از اینکه جای مناسبی برای سوال خود پیدا نکرده ام معذرت میخواهم !!!
    آیا در روز هم احتمال ماه گرفتگی وجود دارد یا نه ؟؟؟؟؟

    1. خیر همه ی ماه گرفتگی ها دقیقا در وسط ماه قمری (هنگامی ماه در حالت بدر باشد)و در شب به وقوع می‌پیوندند
      دقیقا همانطور که همه ی خورشید گرفتگی ها دقیقا در اوایل ماه قمری و در روز بوقوع میپیوندند