سیارۀ نهم عامل انقراض ِ جانداران زمین!

بیگ بنگ: دانشمندان می‌گویند که هر ۲۷ میلیون سال یک بار تمامی جانداران روی کره زمین به طور دسته جمعی می‌میرند. حال یک فیزیکدان سیاره نهم را مسئول این انقراض گروهی دوره‌ای دانسته است. دانشمندی که برای نخستین بار از سیاره‌ای ‌جدید در منظومه شمسی مشهور به “سیاره نهم” سخن گفته بود، مقاله‌ای منتشر کرده و در آن نظریه خود را درباره “مسئولیت این سیاره برای انقراض گروهی دوره‌ای جانداران روی کره زمین” شرح داده است.

Planet_nine_artistic_plainبه گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، بحث درباره سیاره‌ای که هم اکنون به “سیاره نهم” شهرت یافته از سال ۱۹۸۵ به جریان افتاد. در آن سال دانیل ویتمایر از “سیاره دهم” سخن گفته بود چون در آن موقع هنوز “پلوتو” سیاره نهم به شمار می‌رفت و بنابراین سیاره بعدی باید سیاره دهم نام می‌گرفت. دانیل ویتمایر در آن هنگام این نظریه را مطرح کرد که سیاره دهم مسئول انقراض دوره‌ای جانداران روی کره زمین است.

در ژانویه سال جاری ۲۰۱۶ مایکل براون و کنستانتین باتیگین، دو اخترشناس آمریکایی، گزارش دادند که شواهدی مبنی بر وجود نهمین سیاره در منظومه شمسی یافته‌اند. آنها از “سیاره نهم” نام می‌بردند چون در این میان روشن شده بود که “پلوتو” نه سیاره بلکه “سیارک” است. دانیل ویتمایر چنان از شواهد جدید منتشر شده توسط دو دانشمند آمریکایی به شوق آمده بود که مقاله‌ای تازه در این زمینه نوشت؛ این مقاله در یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

ویتمایر تصریح می‌کند که نظریه‌ای که او برای نخستین بار در سال ۱۹۸۵ در نشریه “Nature” شرح داده بود همچنان به قوت خود باقی است. به نظر او، وجود یک سیاره ناشناس می‌تواند به خوبی انقراض دسته جمعی دوره‌ای جانداران را توضیح دهد. بنا بر این نظریه، این جرم آسمانی در مقایسه با دیگر سیارات منظومه شمسی در سطحی متمایل به دور خورشید می‌چرخد. هر ۲۷ میلیون سال این سیاره از “کمربند کویپر” عبور می‌کند که نواری از اجرام با بزرگی‌های متفاوت است. این اجرام ورای مدار نپتون، دورترین سیاره منظومه شمسی، وجود دارند. طبق این نظریه، سیاره نهم دست کم هر ۲۷ میلیون سال یک بار رگبار شهاب تولید می‌کند.

extinction-dino_1024طبق نظریه ویتمایر، رگبار شهاب تنها به زمین برخورد نمی‌کند بلکه باعث تاریک شدن خورشید می‌شود و هر دو مورد بر اوضاع جو زمین تاثیر می‌گذارند. رگبار شهاب می‌تواند باعث مرگ دسته‌جمعی جانداران شود چون همه جانداران توانایی تطبیق دادن خود را با شرایط جدید جوی ندارند. ویتمایر می‌نویسد که زمین‌شناسان و دیرینه‌شناسان درباره زمان‌های مرگ دسته جمعی جانداران روی کره زمین در صد میلیون سال اخیر تحقیق کرده‌اند و طبق پژوهش‌های آنها، چند حادثه بزرگ انقراض گروهی و چند حادثه کوچک‌تر وجود داشته است. هر ۲۶ تا ۲۷ میلیون سال چنین حادثه‌ای رخ داده، اما در طول دوره ۲۶ تا ۲۷ میلیون ساله هم حوادثی پیش آمده است.

به گفته ویتمایر، به هر حال در این میان دانشمندان شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد در پانصد میلیون سال اخیر هر ۲۷ میلیون سال مرگ دسته جمعی جانداران به وقوع پیوسته است. ویتمایر می‌نویسد که طبق محاسبه دانشمندان، “سیاره نهم” هم‌وزن زمین یا تا پنج برابر آن است و فاصله آن از خورشید صد برابر فاصله زمین از خورشید است. البته این اعداد با آنچه مایکل براون و کنستانتین باتیگین، دو دانشمند آمریکایی، در ژانویه سال ۲۰۱۶ منتشر کردند یکسان نیستند. این دو دانشمند گفته بودند که وزن “سیاره نهم” بیش از ده برابر زمین است و فاصله آن از خورشید هزار برابر فاصله زمین از این ستاره است.

1. روزبه گفت:

این همون سیاره نیبیرو هست که آنوناکی ها روی اون زندگی میکنن

2. mehdi گفت:

شاید عمراین سیاره از عمر منظومه شمسی بیشتر باشه!

3. اميدشه بور گفت:

این سیاره مشاهده شده ؟ یا نظریه است؟

خیلی مطلب جذاب و شنیدنی بود.

5. بامداد گفت:

تو دنیایی که یه عده معتقدن که زمین کروی نیست و به تخت بودنش باور دارن، دیدن کامنت شما اصلاً موجب تعجب من نشد؛ اما شدیداً باعث تأسفم شد.