بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با رصد ابر سياهچاله‌هاي كهكشان‌هاي مختلف معتقدند در جهان هستی سیاهچاله های ابر پر جرمی با تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید وجود دارند که در قلب تقریبا تمام کهکشانها در جهان، از جمله کهکشان خودمان، کهکشان راه شیری یافت می شوند. این سیاهچاله های مرموز و شگفت انگیز در گذشته های دور بسیار ناشناخته و بسيار فعال بودند و مقادیر زیادی از ماده را می بلعیدند و در محیط اطراف خود  جت های روشن بسیار قدرتمندی  منتشر می کردند که دانشمندان با رصدهای جدیدنقش آنان را در تكامل و پیدایش هر کهکشان بسيار تأثيرگذار دانستند.

ngc-1433-spiral-galaxy-compositeنمایی نزدیک از کهکشان فعال  NGC 1433 ، این تصویر خطوط گرد و غبار مرکزی این کهکشان را نشان می دهد که با همکاری  تلسکوپ فضایی هابل/ NASA / ESA درست شده است.

در مطالعات جديد دانشمندان نجوم ناسا و ساير ستاره‌شناسان كه در مجله نجوم و اختر فيزيك به چاپ رسيده سياهچاله مرکزی كهكشان NGC1433 بررسي شده و اين سياهچاله با ساختار تركيبي‌اش شكل كهكشان را به صورت مارپيچي تغيير داده است، این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و توسط رادیوتلسکوپ آلما ( ALMA ) تقویت شده است، علاوه بر یک ساختار مارپیچی، جت‌های غیر منتظره‌ای از ماده را آشکار ساخته که از سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان به بیرون می‌ریزند.

«فرانسوا كومبس» از ستاره‌شناسان فرانسوي در اين باره مي‌گويد: ما مواد اطراف كهكشان NGC1433 را تجزيه و تحليل‌كرديم و متوجه شديم ذرات مولكولي بنيادين داخل سياهچاله در فاصله 150 سال نوري قرار دارند. اين ذرات مولكولي مبدأ و منشأ شكل‌گيري ستارگان و تغيير شكل يك كهكشان به صورت مارپيچي خواهند شد. همچنين در بررسي‌هاي ستاره‌شناسان مشخص شد كه رابطه معناداري ميان جرم يك سياهچاله در مركز كهكشان و نوع تغيير شكل آن وجود دارد. طبق برآوردهايي 30 ميليون سال طول خواهد كشيد تا نور ستارگان كهكشان NGC1433 به كره زمين برسد.

Read More : dailygalaxy , space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.