سیگنالی که اسرار “ماده تاریک” را فاش می سازد!

بیگ بنگ: ستاره‌شناسان تلسکوپ چاندرای ناسا به همراه محققان XMM نیوتنِ آژانس فضایی اروپا، یک سیگنال مرموز را در یک خوشه ی کهکشانی که ۲۴۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، کشف کردند.

تصویری از سیگنال های پرتو X مرموز در خوشه کهکشانی برساووش. اعتبار عکس: NASA / CXC / SAO

به گزارش بیگ بنگ، این سیگنال های مرموز اشعه X از خوشه کهکشانی صورت فلکی برساووش رصد شده است. پیش از این نیز سیگنال های مرموز و مشابهی در بیش از ۷۰ خوشه کهکشانی نیز مشاهده شده بودند.محققان بر این باورند که این پرتوها از واپاشی “نوترینوهای استریل” منتشر شده اند، ذرات ناباروری که تاکنون یافته نشده اند و به سختی با ماده ی معمولی برهم کنش انجام می دهند. دانشمندان معتقدند نبود برهم کنش در نوترینوهای استریل می تواند بعنوان توضیحی برای ماده تاریک محسوب شود.

براساس نظریه‌های مطرح شده، حدود ۸۵ درصد ازکل جهان از ماده‌ای ناشناخته ی تاریک تشکیل شده، ماده‌ای که چون از خود نور (امواج الکترومغناطیسی) گسیل یا بازتاب نمی‌کند، نمی‌توان آن را مستقیما دید، اما از اثرات گرانشی موجود بر روی اجسام مرئی، مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان به وجود آن پی برد. به گفته ی دانشمندان، اگر مشخص شود که این برهم کنش بخاطر حضور نوترینوهای استریل باشد، می توان گفت این نزدیک ترین جرم به مدل پیش بینی شده ی ماده ی تاریک می باشد. تحقیقات گسترده‌ ستاره شناسان برای کشف راز سیگنال مرموز همچنان ادامه دارد.

منابع: newscientist , universetoday