بیگ بنگ: دانشمندانی که بر روی رادیو تلسکوپ RATAN-600 روسیه ای کار می کردند تایید کرده اند که سیگنال عجیبی که روزهای گذشته سر خط خبرها بوده است، چیزی جز اختلالی زمینی ناشی از یک ماهواره شوروی سابق نبوده است.

extra_large-1472659233-cover-imageبه گزارش بیگ بنگ، این سیگنال در اصل ماه می 2015 کشف شد و به نظر می رسید از سمت ِ ستاره HD 164595 باشد. واقعیت این است که این سیگنال به طور غیر معمولی قوی بود که به نوعی نشان میداد که چیزی غیر عادی در آنجا رخ داده است. اما تنها چیز عجیبی که وجود دارد این است که این سیگنال اصلا از فضا نیامده، بلکه از زمین آمده است! الکساندر ایپاتوف عضوی از تیم آکادمی علمی روسیه به آژانس خبری روسیه(TASS) گزارش داد:« به راستی سیگنالی غیر عادی کشف کردیم. با این حال، بررسی های بعدی نشان داد که آن سیگنال از یک ماهواره نظامی شوروی منتشر شده که در هیچ یک از فهرست های مربوط به اجرام آسمانی ثبت نشده بود.»

چیزی که باید بدانید این است که پس از آنکه ستاره شناس پل جیلتر در وبلاگش– رویاهای قنطورس– در این باره یادداشتی منتشر کرد، صحبت از سیگنالی غیر مترقبه، در سراسر جهان به سرتیتر خبرها تبدیل شد. سیگنالی که ظاهرا سال گذشته توسط تلسکوپ RATAN-600 در روسیه کشف شد، بسیار قوی بود. این سیگنال طول موجی 2.7 سانتی متری و فرکانسی 11 گیگاهرتزی داشت که با سیگنال های دیجیتالی تلویزیون قابل مقایسه می باشد.

این یافته ها با این کشف که ستاره HD 164595– ستاره ای که سیگنال ظاهرا از آنجا آمده و این ستاره بسیار شبیه به خورشید است، جالب تر نیز شد. ستاره ی HD 164595 تنها 1% از خورشید سبک تر است. این ستاره همچنین 100 میلیون سال از خورشید جوان تر است، دمایی مشابه دمای خورشید دارد و عناصر سازنده ی آن نیز مشابه خورشید است. این اطلاعات توجۀ زیادی را جلب کردند، به قدری که محققان موسسه سِتی(SETI) آن منطقه که در صورت فلکی هرکول و حدود 94 سال نوری دورتر واقع شده است را به وسیله آرایه تلسکوپ های الن مشاهده کردند. اما آنها هیچ چیز قابل توجهی در آن ناحیه یافت نکردند.

1144246حال محققانی که در ابتدا این سیگنال را کشف کردند با قبول این اشتباه اعلام کردند که این سیگنال فقط یک اختلالِ زمینی بوده است. یولیا سوتنیکوا از محققان تلسکوپ RATAN-600 گفت:« سال گذشته و امسال، عملکرد این تلسکوپ بر یافتن ستاره های خورشید مانند متمرکز بوده است. هیچ نتیجه ی علمی ای در چارچوب این تحقیق تاکنون وجود نداشه است. چندی پیش در بهار امسال، سیگنالی غیرمعمول دریافت شد اما تجزیه و تحلیل آن نشان داد که این سیگنال بیشتر به یک اختلال زمینی شبیه است.»

این به آن معناست که این سیگنال از یک ماهواره شوری سابق منتشر شده و به طریقی با اکتشافات آنها مخلوط شده است، که می تواند این قدرت غیرمعمول را توضیح بدهد. در حال حاضر، تیم روسی می گوید که در حال آماده کردن بیانیه ای رسمی است که به زودی منتشر می شود. درحالی که این خبر برای آنهایی از ما که رویای یافتن هوش فرازمینی در نقطه ای از جهان را در ذهن می پرورانند بسیار نا امید کننده و آزار دهنده است، این بسیار عالیست که ببینیم هنگامی که سیگنالی جالب توجه دریافت می شود، چگونه جامعه علمی دست به دست هم می دهند و کارها را بری بررسی بیشتر پیش می برند. می توان امیدوار بود که با سازمان های ستاره شناسی که امروزه در سراسر جهان وجود دارند، اگر روزی سیگنالی از حیات هوشمند منتشر شود، ما به اندازه کافی مجهز خواهیم بود که آنها را پیدا کنیم. اما امروز، آن روز نیست!

مترجم: امیرحسین ادیبی/ سایت علمی بیگ بنگ