بیگ بنگ: ستاره‌ها در زیر چهره به ظاهر آرامی که دارند، جهانی آشفته از آشوب و بی‌نظمی هستند و دانشمندان تلاش کرده‌اند این روی دوم ستاره‌ها را با کمک شبیه‌سازی کامپیوتری آشکار سازند.

pfxblx0bulso948cz13fبراساس گزارش میل‌آنلاین به نقل از همشهری، دانشمندان با بهره بردن از فناوری شبیه‌سازی کامپیوتری توانسته‌اند طوفان‌های درونی ستاره‌ها و چگونگی فرایند چرخش این اجرام کیهانی را آشکار سازند. امید می‌رود این مدلسازی بتواند به درک ارتباط میان چرخش ستارگان، سن و میدان مغناطیسی آنها کمک کند. محققان دانشگاه تگزاس در استین مدل ستاره‌ای را ایجاد کرده اند که جرمی برابر خورشید دارد اما پنج برابر سریعتر از خورشید به دور خود در چرخش است.

ساختار پیچیده درونی ستاره با استفاده از الگوریتمی ایجاد شده‌ که مورد استفاده ابر کامپیوتر رنجر در مرکز کامپیوتر پیشرفته تگزاس واقع شده‌ است. در این مدلسازی تلاطم شدید درون پلاسمای ستاره نشان داده شده است که به واسطه حرارات بالای هسته ستاره ایجاد می‌شود. داغترین ستاره‌ها دمایی برابر 55500 درجه سلسیوس دارند، دمایی بسیار شدید‌تر از داغترین پدیده‌ای که روز زمین مشاهده یا احساس کرده‌اید.

2F2C5E7700000578-0-image-m-10_1449594292286براساس گزارش بنیاد ملی علوم که شبیه‌سازی‌های این پروژه را منتشر کرده‌ است، ستاره‌هایی چون خورشید در زیر ظاهر آرام و ساکن خود از مناطق به شدت متلاطم و آشفته‌ای برخوردارند. جریان‌های درونی آشفته ستاره انتقال گرما نامیده می‌شود و در گرمای جوشانی ریشه دارد که در اعماق ستاره تولید می‌شود. در کنار این آشفتگی، ستاره‌ها چرخش دارند که با سن آنها رابطه‌ای مستقیم دارد، هرچه ستاره جوانتر باشد، سرعت چرخش آن بیشتر می‌شود. این حرکات چرخشی و شدید انرژی حرکتی را به انرژی مغناطیسی تبدیل می‌کند.

دانشمندان در ماه ژانویه برای اولین بار توانستند سرعت چرخش ستاره‌ها را با سنی بیشتر از یک میلیارد سال محاسبه کنند و براساس آن اکنون می‌توانند معادله‌ای برای محاسبه سن ستارگان مختلف طرح کنند. این تکنیک در مورد ستاره‌های سرد از دقت بالاتری برخوردار است. سرعت چرخش ستارگان علاوه بر سن، با جرم آنها نیز در ارتباط است، اخترشناسان دریافته‌اند ستاره‌های بزرگتر و سنگینتر نسبت به ستاره‌های سبک‌تر و کوچکتر سریعتر می‌چرخند. اکنون شبیه‌سازی جدید نشان می‌دهد میان جرم، سرعت چرخش و سن ستارگان ارتباطات ریاضی نزدیکی وجود دارد از این رو با محاسبه یکی از آنها می‌توان آن دوی دیگر را نیز به دست آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع:  dailymail , National Science Foundation

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.