بیگ بنگ: یک ستاره شناس با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری روند شکل گیری ساختارهای درون سحابي عقاب که به «ستون هاي آفرينش» معروف هستند را بازسازی کرد.

این برج بلند 9.5 سال نوری گستردگی دارد، یعنی تقریبا دوبرابر فاصله میان خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن.
این برج بلند 9.5 سال نوری گستردگی دارد، یعنی تقریبا دوبرابر فاصله میان خورشید تا نزدیکترین ستاره به آن.

به گزارش بیگ بنگ، در سال ۱۹۹۵، تلسکوپ فضایی هابل ناسا چشم خود را به این پرورشگاه ستاره ای درون سحابی عقاب که ابری با شکوه از گاز و غبار چرخاند و تصاویری شگفت انگیزی از این سحابی ثبت کرد. به این جرم کیهانی ستون‌های آفرینش (Pillars of Creation) یا ستون‌های آسمان نیز می گویند. این ستون های عظیم از گازهای میان اختری و ذرات کیهانی تشکیل شده‌اند که در فاصله ۷۰۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی مار قرار دارند. دلیل این نامگذاری این است که گاز و ذره کیهانی در حال آفرینش ستاره‌های جدید هستند و در عین حال نور ستارگان تازه تشکیل شده‌ای که در نزدیکی قرار دارند در حال فرسایش آنها هستند.

اسکات بالفور، یک ستاره شناس در دانشگاه کاردیف بتازگی بر آن شد تا ببیند ستارگان سنگین رده ی O با به دنیا آمدن در یک ابر گازی، چگونه بر این زایشگاه خود اثر می گذارند. از همین رو وی چند هفته وقت گذاشت تا با فشردن فرآیند ۱.۶ میلیون ساله ی یک چنین پدیده ی کیهانی، یک شبیه سازی کامپیوتری از آن پدید آورد. این ویدئو شبیه سازی شده در پهنایی ۲۵ در ۲۵ سال نوری ، چگونگی تاثیر یک ستاره ی بزرگ داغ را در ایجاد ابر گازی و غبار در ساختارهای خرطوم مانند ستون های آفرینش نشان می دهد.

این ستون هاي اسرار آميز سحابي عقاب که به صورت نيمه کاره در فضايي از گاز و گرد و غبار پنهان شده اند، شباهت زيادي به تنه يک فيل دارند. این دانشمند معتقد است، اين ستون هاي مرموز بر اثر گازهاي بين ستاره اي و بارهاي قدرتمند حاصل از تغيير و تحولات شيميايي ستارگان رده یO خلق شده اند که 16 برابر پر حجم تر از خورشيد هستند و درجه حرارت آنان به بيش از 30 هزار درجه سانتيگراد مي رسد. دانشمندان ناسا بر اين باورند ايجاد حباب هاي حاوي گاز و ابرهاي فشرده اين نوع اجرام کيهاني، بستري مناسب براي تولد سحابي ها و ستارگان خواهند بود.

تصویری نزدیک از ساختارهای ستون آفرینش و برج مخروطی در درون سحابی عقاب
تصویری نزدیک از ساختارهای ستون آفرینش و برج مخروطی در درون سحابی عقاب

ستون های آفرینش در سحابی عقاب قرار دارد، سحابی عقاب یک خوشه ستاره‌ای بازاست که نخستین بار توسط فيليپ لوئيس دو شوسو (Jean-Philippe de Cheseaux) درسال ۱۷۴۵ کشف گردید. نام آن از شکل عقاب مانند این سحابی گرفته شده است. در اين سحابي از يك ميليون سال پيش ستاره‌سازي آغاز شده است. عمر آن 5.5 ميليون سال و قطرش در حدود 70 سال نوري است.

 منبع ترجمه: بیگ بنگ / منابع: space , Eagle_Nebula

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    مطالب و سایت شما فوق العادست،
    چرا در جستجو بعضی از اجرام مانند کهکشان ها،سحابی ها و… به اسم هایی که ناسا ثبت کرده رو پیدا نمیکنه؟