بیگ بنگ: دانشمندان برای مدت‌ها می‌دانستند که سیاره ۵۵ Cancri که در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین واقع شده‌، سیاره‌ای داغ است، و اکنون ناسا اعلام كرد تلسكوپ فضايي اسپيتزر موفق به ايجاد نقشه‌اي حرارتي از اين سياره شده‌ است. پژوهشگران در این مطالعه نقشه دمایی این سیاره فراخورشیدی را با جزئیات ارائه کرده و حتی نشان دادند که این جهان بیگانه در سطحش از جریانات گدازه ی روان برخوردار است.

تصویری هنری از سیاره ی ۵۵ Cancri
تصویری هنری از سیاره ی ۵۵ Cancri

به گفته برايس اوليويه ديموري فيزيك‌ اخترشناس دانشگاه كمبريج، جديد‌ترين يافته‌ها خبر از آن دارند كه اين سياره از شب‌هايي داغ و روزهايي به شدت داغتر برخوردار است. اين سياره ی فرا خورشیدی، به اندازه‌اي به ستاره ميزبانش نزديك است كه هر 18 ساعت يكبار گردش به دور مدار آن را تكميل مي‌كند. محققان از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای کنار هم قرار دادن نقشه ی دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri استفاده کردند و نشان دادند که این سیاره از یک سمت روز بسیار داغ که همیشه به سمت ستاره میزبان بوده و از یک سمت شب گرم پشت به ستاره برخوردار است.

این سیاره در قفل گرانشی با ستاره اش قرار دارد و از این رو همیشه یک سوی آن به سمت ستاره‌اش است. نقشه جديد نشان مي‌دهد رخ روز سياره دمايي برابر 2426 درجه سانتيگراد دارد و دماي رخ شب آن 1126 درجه است، به اين شكل تفاوت دمايي ميان دو رخ سياره به 1282 درجه سانتيگراد مي‌رسد. به گفته دانشمندان اين تفادت دما نشان از آن دارد كه چرخش گرما در سياره از كارايي مناسبي برخوردار نيست، احتمالا به اين دليل كه تنها يك رخ سياره داراي اتمسفر است يا جريان گدازه‌هاي آتشفشاني عامل اين رويداد شده‌ است.

نقشه ی روشنایی و دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri که از داده های تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده
نقشه ی روشنایی و دمایی سیاره ی ۵۵ Cancri که از داده های تلسکوپ فضایی اسپیتزر بدست آمده

ناسا مي‌گويد اطلاعات جديد نشان مي‌دهند اين سياره از اتمسفر بزرگي برخوردار نيست و گدازه‌هايي كه در رخ شب سياره در حركتند، ممكن است بدون وجود سيستم انتقال گرمايي،‌ به مرور سخت شوند. به احتمال زياد رخ روز سياره داراي رودهايي از مواد مذاب و درياچه‌هايي از ماگما است،‌ اما در رخ شب جريان‌هاي گدازه‌اي مانند آنچه در هاوايي ديده مي‌شود، سخت و جامد شده‌ اند. در زیر ویدئویی شبیه سازی شده از این سیاره مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

ابرزمين‌ها ابعادي 10 برابر بزرگتر از زمين دارند اما وزن آنها نسبت به غول‌هاي گازي مانند نپتون كمتر است. اين سياره‌ها ممكن است از گاز، سنگ و يا تركيبي از هر دو ساخته شده‌ باشند. برخي از دانشمندان براين باورند ابرزمين‌ها نسبت به سياره‌ هاي هم‌ اندازه زمين از احتمال بيشتري براي قابل سكونت بودن برخور دارند. سیاره ی 55 Cancri كه در سال 2004 كشف شد، اندازه ای دو برابر زمين داشته و از جرمي هشت برابر زمين برخوردار است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ /منابع: NASA , CNN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.