بیگ بنگ: کاوشگر کنجکاوی 18 ماه منتظر ماند تا توانست اولین عکس دیدنی از زادگاهش زمین را به ثبت برساند. یک عکس ماندگار، با تمام 7 میلیارد ساکن زمین، بله، من، شما و همه ساکنان زمین در این عکس هستیم. فقط لبخند به کنجکاوی فراموش شد.

PIA17936_fig2شما اینجایید! زمین بعنوان نورانی ترین چراغ شب نما در آسمان گرگ و میش مریخ می درخشد.

مریخ نورد کنجکاوی این عکس خاطره انگیز را در آسمان گرگ و میش مریخ ،تنها چند روز پیش در 31 ژانویه 2014 درست 80 دقیقه پس از غروب خورشید و در 529 روز مریخی خود از زمین و ماه گرفت. لازم بذکر است، این تصویر برای زدودن اثر پرتوهای کیهانی، مورد پردازش قرار گرفته است.

اگر یک انسان با دید معمولی، روی سطح سیاره ی مریخ ایستاده باشد می تواند، زمین و ماه را به آسانی همچون دو نقطه ی روشن و دوردست و به عنوان “ستارگان شامگاهی” ببیند.

Curiosity-at-Dingo-Gap-Sol-528_2a_Ken-Kremerاین مریخ نورد در لبه یک تپه ی شن و ماسه ای DINGO ،این عکس را به ثبت رساند.

البته کنجکاوی تنها کاوشگری نیست که از روی مریخ از زمین عکس گرفته است. در سال ۲۰۰۴، مریخ نورد روح ناسا هم عکس حماسی “شما اینجایید” (You Are Here) را از زمین گرفته است.

Earth from Mars

حتی از این دورتر هم ، چندین کاوشگر دیگر نیز از اعماق فضا، از زمین عکس گرفته اند. خاطره انگیز ترین عکس فضایی، عکسی است معروف که به نام “نقطه ی آبی کمرنگ” (Pale Blue Dot) شناخته می شود و توسط فضاپیمای ویجر ۱ ناسا در 14 فوریه 1990 گرفته شده است.

215این تصویر کره زمین از فاصله نزدیک به ۶.۴ میلیارد کیلومتری را فضاپیمای ویجر 1 گرفته است.

آخرین عکس ، پیش از عکس کاوشگر کنجکاوی، عکس زمین و ماه را فضاپیمای کاسینی ناسا در ژوییه ۲۰۱۳ گرفته بود. البته فضاپیمای مسنجر ناسا هم که اکنون به در حال چرخش به دور سیاره عطارد است یک عکس خانوادگی سامانه ی خورشیدی ثبت کرده است.

مطالعه بیشتر در : space , universetoday