بیگ بنگ: دانشمندان در مطالعات جدید خود موفق به شناسائی اتم اکسیژن در اتمسفر مریخ شده اند. این موضوع در تاریخ چهل ساله مطالعات مریخ بی سابقه است. این کشف توسط سیستم مشاهده گر سوفیا انجام شده است.

marsgreat_0مطالعات جدید دانشمندان در حوزه مطالعات مریخ شناسی، منجر به کشف اتم های اکسیژن در اتمسفر این سیاره شده است. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، اتم های اکسیژن در لایه های بالایی اتمسفر مریخ که با نام مزوسفر(mesosphere) وجود دارد، مشاهده و ثبت شده است. مطالعه رفتارهای اتم اکسیژن نشان دهنده نحوه خروج گازهای اتمسفر مریخ از این سیاره بوده و این موضوع می تواند به دانشمندان در بررسی روند خروج گازها از این سیاره یاری کند.

گفتنی است این کشف جدید به وسیله ابزاری ویژه که با کمک امواج مادون قرمز تغییرات جو مریخ را مطالعه کرده است و مزوسفر این سیاره را بررسی می کند، انجام شده است؛ ولی این میزان اکسیژن، تنها نیمی از میزانی است که دانشمندان انتظار داشتند در این لایه از اتمسفر مریخ وجود داشته باشد. لازم به توضیح است که این سیستم مطالعاتی که با نام سوفیا معرفی شده است، توانائی بررسی دقیق لایه های جوی مریخ را داشته و دانشمندان با کمک آن در حال ادامه بررسی و آنالیز اتمسفر سیاره سرخ هستند.

در همین رابطه پاملا مارکوم از اعضای تیم پژوهشی فوق اعلام کرد: ارزیابی و تخمین میزان دقیق اتم های اکسیژن موجود در اتمسفر مریخ ؛ کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. دانشمندان برای بررسی طول موج های امواج مادون قرمز در مسافت های دور نیاز به شناسائی اتم های اکسیژن دارند و برای این موضوع ما باید سیستم های مشاهده گر خود را در لایه های خارج از جو زمین که در آن اکسیژن وجود ندارد مستقر کرده و سپس به بررسی طول موج امواج مادون قرمز بپردازیم زیرا این سیستم های مشاهده گر، بسیار حساس هستند.

Martian_Atmosphere_2111319560شایان ذکر است که آخرین مطالعات و اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در سطح مریخ در سال 1970 میلادی و توسط ماموریت های اکتشافی وایکینگ و مارینر صورت گرفته بود. سیستم مشاهده گر سوفیا در فاصله بین 11 هزار و 277 متری تا 13 هزار 716 متری از سطح زمین و در لایه های بالای اتمسفر قرار گرفته و این موقعیت، به گونه ای است که در آن هیچ کدام از لایه های عادی جو زمین که در دید این مشاهده گر اختلال ایجاد می کنند، وجود ندارد.

سیستم مشاهده گر سوفیا یک جت تعدیل شده 747 اس پی است که با خود یک تلسکوپ 100 اینچی را حمل می کند. شرح کامل این یافته ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله ستاره شناسی و فیزیک نجومی journal Astronomy and Astrophysics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی/ سیناپرس

منابع: NASA , thehindu.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.