شناسایی امواج رادیویی مرموز در خارج از کهکشان

بیگ بنگ: دانشمندان در ماه مارس ۱۰ سیگنال قدرتمند رادیویی را از یک نقطه یکسان در اعماق فضا کشف کردند و اکنون باری دیگر ۶ سیگنال مشابه از همان منطقه از فضا،‌ در آنسوی راه شیری را ردیابی کرده‌اند.

parkesبه گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، این امواج رادیویی پرسرعت در دسته گریزان‌ترین و فرار‌ترین سیگنال‌هایی هستند که تاکنون در فضا کشف شده‌اند،‌ این سیگنال‌ها تنها چند میلی ثانیه دوام می‌آورند،‌ اما در این مدت کوتاه، به اندازه کل انرژی یک روز از خورشید انرژی تولید می‌کنند. اما با وجود قدرت بالایی که دارند، دانشمندان هنوز منشا آنها را کشف نکرده‌اند.

تا پیش از کشف ۱۰ سیگنال پی در پی رادیویی در ماه مارس، تصور بر این بود که این امواج به صورت اتفاقی و از مناطق اتفاقی در فضا تابیده می‌شوند و بدون وجود الگویی خاص، محققان هیچ منشایی برای آن نمی‌یافتند. دلیل ناشناخته باقی ماندن این امواج نادر بودن آنها نیست زیرا روزانه ۲۰۰۰ امواج رادیویی سریع در سرتاسر جهان تابیده می‌شوند. این کوتاه بودن مدت زمان تابش آنها است که ردیابی این امواج را دشوار ساخته‌ است.

fast-radio-burst-nraoاکنون با رصد ۱۶ پرتو رادیویی همه از یک نقطه یکسان دانشمندان توانسته‌اند گزینه‌هایی که ممکن‌است عامل ایجاد آنها باشند را محدود کنند. اولین سری این امواج در ماه مارس ردیابی شدند که از نقطه‌ای در خارج از کهکشان راه شیری تابیده شده‌ بودند و از الگویی تکرار شونده برخوردار بودند. ۶ موج توسط رادیو تلسکوپ آرسیبو در پورتوریکو ردیابی شدند که در فواصل ۱۰ دقیقه‌ای تابیده شده‌ بودند و چهار موج دیگر در طول ماه بعدی از همان نقطه ردیابی شدند.

اکنون دانشمندان دانشگاه مک‌گیل در کانادا ۶ موج مرموز دیگر از همان نقطه را ردیابی کرده‌اند که با در نظر گرفتن یک سیگنال دریافتی در سال ۲۰۰۷ از همین نقطه، تعداد امواج‌های تابیده شده از یک نقطه در خارج از کهکشان به ۱۷ می‌رسد. تاکنون امکان یافتن مکان دقیق منشا این امواج فراهم نیامده‌ است،‌ اما محققان می‌توانند حدس بزنند که سیگنال‌ها از مسیری بسیار دور به زمین می‌رسند. برهمین اساس دانشمندان احتمال می‌دهند این امواج از ستاره نوترونی جوانی ساطع شده‌باشند که با سرعت در چرخش است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام 'سایت علمی بیگ بنگ' و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

مطالب علمی مرتبط