بیگ بنگ: دانشمندان در ماه مارس ۱۰ سیگنال قدرتمند رادیویی را از یک نقطه یکسان در اعماق فضا کشف کردند و اکنون باری دیگر ۶ سیگنال مشابه از همان منطقه از فضا،‌ در آنسوی راه شیری را ردیابی کرده‌اند.

parkesبه گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين امواج راديويي پرسرعت در دسته گريزان‌ترين و فرار‌ترين سيگنال‌هايي هستند كه تاكنون در فضا كشف شده‌اند،‌ اين سيگنال‌ها تنها چند ميلي ثانيه دوام مي‌آورند،‌ اما در اين مدت كوتاه، به اندازه كل انرژي يك روز از خورشيد انرژي توليد مي‌كنند. اما با وجود قدرت بالايي كه دارند، دانشمندان هنوز منشا آنها را كشف نكرده‌اند.

تا پيش از كشف 10 سيگنال پي در پي راديويي در ماه مارس، تصور بر اين بود كه اين امواج به صورت اتفاقي و از مناطق اتفاقي در فضا تابيده مي‌شوند و بدون وجود الگويي خاص، محققان هيچ منشايي براي آن نمي‌يافتند. دليل ناشناخته باقي ماندن اين امواج نادر بودن آنها نيست زيرا روزانه 2000 امواج راديويي سريع در سرتاسر جهان تابيده مي‌شوند. اين كوتاه بودن مدت زمان تابش آنها است كه رديابي اين امواج را دشوار ساخته‌ است.

fast-radio-burst-nraoاكنون با رصد 16 پرتو راديويي همه از يك نقطه يكسان دانشمندان توانسته‌اند گزينه‌هايي كه ممكن‌است عامل ايجاد آنها باشند را محدود كنند. اولين سري اين امواج در ماه مارس رديابي شدند كه از نقطه‌اي در خارج از كهكشان راه شيري تابيده شده‌ بودند و از الگويي تكرار شونده برخوردار بودند. 6 موج توسط راديو تلسكوپ آرسيبو در پورتوريكو رديابي شدند كه در فواصل 10 دقيقه‌اي تابيده شده‌ بودند و چهار موج ديگر در طول ماه بعدي از همان نقطه رديابي شدند.

اكنون دانشمندان دانشگاه مك‌گيل در كانادا 6 موج مرموز ديگر از همان نقطه را رديابي كرده‌اند كه با در نظر گرفتن يك سيگنال دريافتي در سال 2007 از همين نقطه، تعداد امواج‌هاي تابيده شده از يك نقطه در خارج از كهكشان به 17 مي‌رسد. تاكنون امكان يافتن مكان دقيق منشا اين امواج فراهم نيامده‌ است،‌ اما محققان مي‌توانند حدس بزنند كه سيگنال‌ها از مسيري بسيار دور به زمين مي‌رسند. برهمين اساس دانشمندان احتمال مي‌دهند اين امواج از ستاره نوتروني جواني ساطع شده‌باشند كه با سرعت در چرخش است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. علم واقعیت هست و با عقیده ی دیگران حقیقت عوض نمیشه. این امواج هرچیزی میتونه باشه هم میتونه از ستاره های نوترونی ساطع بشه هم یوفوها یا شاید هم چیزایی که ما اصلا نمیدونیم چون تو این جهان همه چیز ممکنه و بهتره بجای نظر دادن دنبال حقیقت باشیم.

  2. شایدم یوفو ها باشن . دانشمندا همیشه نیمه پر لیوانو میبینن 🙂

    1. یوفو؟دوست عزیزکمتر فیلم ببین
      نمیدونم چرا مردم به موجودات فضایی با یوفو های مسخرشون اعتقاد دارند
      یکم علمی قضیه رو نگاه کنیم به نظر منم امواج متلق به ستاره نوترونی است

      1. خود میچیو کاکو ک از بزرگای فیزیک نوین هست هم وجود یوفوهارو رد نکرده .بعد شما ب این صراحت و با دید کاملا عاقل اندر سفیه رد میکنی.اگه شما ی خورده ب فیزیک نوین اشراف داشته باشین متوجه میشین ک در هستی کاملا فراتر از معلومات حال حاضرمون زندگی میکنیم . پس پیشنهاد میکنم هیچوقت با قاطعیت نظر نده . تو اوج دانش هم ک باشی باید مث انشتین و هاوکینگ و بقیه بزرگان به نظریه بسنده کنی :))))

        1. تخیل های بی مورد نباید چشم ما را از واقعیت دور کند
          این اقای میچیو کاکو که دیده اخرشه هر چی به نظرش میاد رو میگه از نظر اون هیچ چیز غیر ممکن نیست البته بیشتر این کارا رو هم برای جلب توجه انجام میده
          در کل ما باید واقعیت رو قبول کنیم نه که ان را خودمان ان را بسازیم و واقعیت چیزیه که هست

          1. دوست عزیز جناب Endless ما نمی تونیم فرضیات احتمای یک فیزیک دان مشهور رو صرفا برای جذب مخاطب و دیده شدن در نظر بگیریم در ضمن چیزی که ما از یوفو ها میگیم یکی از هزاران جواب احتمایه و ربطی به فیلم های علمی تخیلی یا چرت و پرت های هالیوودی و اینها مربوط نمیشه به زبان دیگه میشه گفت که نظریه ای وجود داره که جهان ما یک شبیه سازی کامپیوتریه که نسل های بعدی اون رو به وجود آوردن این همانند یوفوهاست و شبیه فیلم های علمی تخیلیه و ما نمی تونیم بگیم که این فکر اشتباه یا درسته هر چند احتمال وجود موجودات فرا زمینی از ۵۰ در صد بالا تره….