بیگ بنگ: محققان ناسا به تازگی دریافتند قلب کهکشان راه شیری دو میلیون سال پیش، نوعی انفجار عظیم را تجربه کرده که گازها و مواد دیگر را با سرعت دو میلیون مایل در ساعت به بیرون پرتاب کرده است.

نقشه هابل از سرعت و ترکیب این گرد و غبار مرموز که در کهکشان ما در حال گسترش است.
نقشه هابل از سرعت و ترکیب این گرد و غبار مرموز که در کهکشان ما در حال گسترش است.

به گزارش ایسنا، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ابرهای گازی حاصل از این انفجار را مشاهده کردند که در فاصله 30 هزار سال نوری از بالا و پایین صفحه کهکشان راه شیری در حرکت‌ اند. این ساختار‌های عظیم پنج سال پیش و به عنوان جرقه اشعه گاما در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند. محققان از آن زمان تاکنون در حال بررسی این ویژگی‌های حباب مانند با استفاده از اشعه‌های ایکس و امواج رادیویی بوده‌اند.

آنها در حال حاضر به دنبال محاسبه جرم ماده‌ انفجاری هستند که از کهکشان راه شیری به بیرون ساطع شده و انجام این کار به تعیین عامل این انفجار کمک می‌کند. ستاره شناسان دو منشأ احتمالی را برای این لوب‌های دو قطبی پیشنهاد داده‌اند: آ‌نها یا در اثر طوفان آتشین ناشی از تولد یک ستاره در کهکشان راه شیری و یا از انفجار سیاهچاله فوق‌عظیم در مرکز آن به وجود آمده‌اند. گرچه محققان بادهای گازی را مشاهده کرده‌اند که از جریان‌های ذرات‌ باردار تشکیل شده‌اند و از هسته‌های دیگر کهکشان‌ها به بیرون ساطع می‌شوند، نمایی بی‌نظیر و نزدیک از این آتش‌بازی‌های کهکشان راه شیری را شکار کرده‌اند.

«آندرو فاکس» از «موسسه علم تلسکوپ فضایی» در بالتیمور مریلند و رهبر ارشد این پروژه، در این رابطه گفت: زمانی که محققان مرکزهای کهکشان‌های دیگر را مشاهده می‌کنند، چنین جریاناتی بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسند زیرا این کهکشان‌ها بسیار دور هستند اما ابرهایی که در این پروژه بررسی شده‌اند، 25 هزار سال نوری از زمین فاصله دارند و در کهکشان راه شیری قرار دارند. جزئیات این دستاورد نجومی در The Astrophysical Journal Letters قابل‌ مشاهده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA – مقاله: arxiv

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.