بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از اخترشناسان رصدخانه اروپا مستقر در آلمان ، ستاره ای را در کهکشان راه‌شیری کشف کردند که با سرعتی فوق سریع در حرکت میباشد.

تصویری هنری از انفجاری ابرنواختری که منجر به پرتاب یک ستاره، با سرعتی فوق سریع شد.
تصویری هنری از انفجاری ابرنواختری که منجر به پرتاب یک ستاره، با سرعتی فوق سریع شد.
 به گزارش بیگ بنگ، ستاره ی US 708 در سال 1982 برای نخستین بار مشاهده شد، در آن زمان تصور بر این بود که این ستاره با نام علمی SDSS J093320.86 441705.4 ، باقیماندۀ یک غول سرخ در کهکشان ما باشد. اما به تازگی پژوهشگران با بررسی داده های طیف نگار تلسکوپ کک، تصاویر به دست آمده از این ستاره و مقایسه ی سرعتش نسبت به مرکز کهکشان، به این نتیجه رسیدند که ستاره ی مذکور با سرعتی شگفت انگیز در حرکت است.
ستاره ی US 708 با سرعت 1200 کیلومتر بر ثانیه در فضا حرکت می‌کند و سرعت آن برای نادیده گرفتن نیروی گرانش کهکشان کافی است. این ستاره که یک کوتوله سفید بسیار غنی از هلیوم میباشد در فاصله 61,970 سال نوری از ما واقع شده است. محققان معتقدند احتمالا این ستاره بخشی از یک سیستم دوگانه ی ستاره ای بوده که در اثر موج انفجار ابرنواختری ِ همتای ستاره‌ای خود، به این سرعت رسیده که در نوع خود اولین به شمار می‌رود.
تصویری واقعی از ستاره ی فوق سریع US 708
تصویری واقعی از ستاره ی فوق سریع US 708

این ستاره پیش از فرار در کهکشان، یک ستاره عظیم سرد بود، اما تقریبا تمام هیدروژن و هلیوم آن توسط همتای ستاره‌ای اش مکیده شده بود؛ به تصور دانشمندان،‌ این تغذیه انرژی احتمالا باعث تبدیل ستاره دوم به ابرنواختری عظیم شده است. به گفته ی محققان این سرعت فوق العاده برای سفر از زمین به ماه طی پنج دقیقه کافی است. نتایج این تحقیقات در مجله Science منتشر شده است.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ
منابع: sciencedaily , sci-news

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.