بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی IRAM، نوعی ابر گازی در انسلادوس قمر زحل مشاهده کرده و به نشانه هایی از مولکول آلی متانول (CH3OH) دست یافتد. این اولین باری است که مولکولی از قمر انسلادوس با تلسکوپ زمینی شناسایی می شود.

فضاپیمای کاسينى ناسا در سی و یکم ژانویه 2011 از فاصله 50,330 مایلی موفق به تهیه عکس رنگی از انسلادوس شد.

به گزارش بیگ بنگ، این کشف شگفت انگیز نشان می دهد که ماده خروجی از این قمر یخی قبل از وارد شدن به فضا دستخوش فعالیت های شیمیایی پیچیده ای که قرار می گیرد. انتظار می رود ستون های ابر انسلادوس از آب های خروجی از اقیانوس های زیر سطحی سرچشمه گرفته باشد. این آب ها در اثر شکاف های موجود در سطح یخی قمر به بیرون درز پیدا می کند. این ستون های ابر سرانجام به دومین حلقه بیرونی زحل می رسند.

دکتر امیلی درابک موندر، اخترشناس در دانشگاه کارديف ولز بیان کرد: بر طبق کشف های اخیر که قمرهاى یخی موجود در منظومه شمسی بیرونی می توانند حاوی اقیانوس هایی با آب مایع و مواد ضروری حیات باشند، احتمالات هیجان انگیزی در خصوص قابل سکونت بودن آنها مطرح شده است. اما در این مورد، یافته های ما حکایت از آن دارد که به محض ورود ستون های ابر به فضا، متانول در اثر واکنش های شیمیایی پدید می آید. همین عامل از احتمال وجود حیات در انسلادوس می کاهد.

در مطالعات اخیر پیرامون قمر انسلادوس از فضاپیمای کاسينى ناسا استفاده شده است که با پرواز مستقیم به درون ستون های ابری موفق به شناسایی مولکول هایی نظیر متانول گشته است. دکتر درابک موندر و همکارانش در مطالعه جدید خود با استفاده از تلسکوپ رادیویی سی متری IRAM واقع در پیکو والتا به نشانه هایی از متانول دست یافته اند.

دکتر درابک موندر گفت: این یافته نشان می دهد که کشف مولکول های مختلف در قمر انسلادوس با کمک تجهیزات زمینی ممکن است. با این حال، برای درک ویژگی های شیمیایی پیچیده در این اقیانوس های زیر سطحی به مشاهدات مستقیم بیشتری نیاز داریم. این مشاهدات با فضاپیما هایی که به درون ستون های ابری نفوذ می کنند، انجام می پذیرد. دکتر جین گريوز از دانشگاه کارديف افزود: این مشاهده بسیار تعجب برانگیز است زیرا این مولکولی نبود که ما در ستون های ابر انسلادوس به دنبالش بودیم.

تصاویر ناسا از حلقه E در مدار پیرامون زحل؛ این امکان وجود دارد که متانول از حلقه E نشأت گرفته باشد.

اخترشناسان بر این فرض تکیه داده اند که مقادیر بسیار زیاد متانول میتواند دو منشأ احتمالی داشته باشد: یا ابری از گاز افکنده شده از انسلادوس توسط میدان مغناطیسی زحل به دام افتاده یا گاز به درون حلقه E زحل نفوذ پیدا کرده است. در هر حالت، متانول در مقایسه با آنچه که در ستون های ابری کشف شده بود، افزایش چشمگیری داشته است.

دکتر دیو کلمنتس از دانشگاه کالج امپراطوری لندن اظهار داشت: مشاهدات همواره ساده و قابل فهم نیستند. ما برای تفسیر نتایج به طیف عظیمی از اطلاعات نیاز داشتیم که فضاپیمای کاسينى در خصوص محیط قمر انسلادوس در اختیارمان گذاشت. باید درباره گزارش مولکول هایی که از احتمال وجود حیات خبر می دهند، جانب احتیاط را رعایت کرده و اقدامی سنجیده انجام داد.