بیگ بنگ: محققان سیاره جدیدی را در نزدیکی زمین، شناسایی کردند که شرایط مناسبی برای شکل‌گیری حیات دارد. این سیاره که Ross 128b نام دارد، در مدار یک ستاره کوتوله سرخ موسوم به Ross 128 دوران می‌کند. ستاره Ross 128 یک ستارۀ کم فروغ آرام است و به گفته محققان دمای سطح سیاره نیز متعادل است و شانس بالایی برای تشکیل حیات در سطح آن وجود دارد. 

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، سیاره Ross 128b و ستاره آن در فاصله 11 سال نوری از زمین قرار گرفته و دومین سیاره معتدل نزدیک به زمین بعد از پروکسیما بی محسوب می‌شود.  معمولا ستاره‌های کوتوله سرخ، به صورت دوره‌ای شعله‌هایی از جنس پرتوهای ماورا بنفش و اشعه X ساطع می‌کنند که اتمسفر سیارات اطراف را از بین می‌برد و احتمال تشکیل حیات را منتفی می‌کند. اما Ross 128 یک ستاره آرام است و شرایط مناسب برای تشکیل حیات را فراهم می‌کند.

سیاره Ross 128b هر 9.9 روز یک بار به دور Ross 128 خود می‌گردد و در مقایسه با زمین 20 برابر نزدیک‌تر به ستاره خود است. با وجود این فاصله نزدیک میزان تابش نور دریافتی Ross 128b تنها 1.38 برابر زمین است. البته میزان انرژی ستاره Ross 128 نیز نصف انرژی خورشید است.  در حال حاضر مشخص نیست که آیا Ross 128b در منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد یا خیر، اما محققان امیدوارند در جریان تحقیقات بعدی بتوانند این موضوع را روشن کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: independent.co.uk , sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه