بیگ بنگ: ناسا از یافتن سیگنال رازآلودى در مرکز کهکشان آندرومدا خبر داده است که می تواند گواهی بر وجود ماده تاریک باشد. سیگنال اشعه گاماى شناسایی شده توسط تلسکوپ فضایی فرمی به سیگنالى شباهت دارد که فرمی در مرکز کهکشان راه شیری خودمان یافته بود.

به گزارش بیگ بنگ، نکته تعجب برانگیز این است که جدیدترین داده های حاصل از تلسکوپ فرمی نشان می دهد اشعه های گاما در کهکشان آندرومدا – معروف به M31 -به مرکز کهکشان محدود شده اند و نشانی از پراکندگی آنها در سایر بخش ها به چشم نمی خورد. به اعتقاد دانشمندان، این توزیع غیر عادی بر این فرض دامن می زند که احتمالاً نشر پرتوها حاصل چند منبع ناشناخته است که یکی از آنها را به ماده تاریک نسبت می دهیم؛ ماده نا شناخته ای که قسمت اعظمی از کیهان را تشکیل می دهد.

یکی دیگر از منابع احتمالی برای نشر این پرتو ها می تواند تراکم غنی از تپ اخترها در مرکز M31 باشد. پرتو های گاما پر انرژی ترین شکل نور اند که توسط پر انرژی ترین پدیده کیهانی تولید می شوند. این پرتوها به وفور در کهکشان هایی نظیر راه شیری وجود دارند زیرا پرتوهای کیهانی( ذراتی که تقریبا با سرعت نور حرکت می کنند) زمانی به تولید پرتو های گاما می پردازند که با ابر های گاز میان ستاره ای و نور ستاره بر هم کنشی داشته باشند.

پيريک مارتین، دانشمند و اخترفیزیکدان در مرکز ملی تحقیقات علمی در تولوز فرانسه گفت: پیش بینی می کنیم که ماده تاریک در درونی ترین نواحی راه شیری و سایر کهکشان ها تجمع یافته باشد. به همین دلیل است که یافتن چنین سیگنال فشرده ای بسیار هیجان انگیز می باشد. کهکشان M31 کلیدی برای درک مفهوم آن برای هر دو کهکشان آندرومدا و راه شیری خواهد بود.

با شناسایی نشانی از پرتوهای گاما در هر دو کهکشان آندرومدا و راه شیری، دانشمندان بر این باورند که می توانند از این اطلاعات برای حل رازهای نهفته در این کهکشان ها استفاده نمایند. ژیان هو، اخترفیزیکدان در رصدخانه یونان، آکادمی علوم چین در کانمينگ و همچنین دانشمند ارشد در این کار پژوهشی بیان کرد: ما بطور کامل از نقشی که پرتوهای کیهانی در کهکشان ها ایفا می کنند یا اینکه چگونه در کهکشان ها به حرکت می پردازند، خبر نداریم.

کهکشان آندرومدا این امکان را به ما می دهد تا به نحوه رفتار پرتو های کیهانی در شرایطی متفاوت با آنچه در کهکشان خودمان حاکم است، نگاهی بیندازیم. از آنجا که مشاهدات بیشتر برای پی بردن به سرمنشأ پرتوهای گاما ضروری است، اکتشافات یاد شده نیز نقطه شروع هیجان انگیزی را به منظور فراگیری موارد بیشتر در خصوص هر دو کهکشان و شاید ماهیت گریزان ماده تاریک فراهم خواهد آورد. جزئیات این پژوهش را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

رجينا کاپوتو، دانشمندی در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا گفت: ما همچنان باید اطلاعات بیشتری را درباره آسمان پرتو گاما جمع کرده و مطالعه کنیم. هر قدر میزان اطلاعات مان بیشتر باشد، به همان اندازه هم اطلاعات بیشتری در مدل های کهکشان راه شیری جای می دهیم. به گفته دانشمندان، ماده تاریک بیش از 80 درصد کل جرم ِ کیهان را تشکیل می دهد. فیزیکدانان به مدت سالها با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و ابزارهایی در راستای کشف و شناسایی ذرات ماده تاریک تلاش کرده‌اند.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: zeenews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.