شواهدی از وجود سیاره نهم در سامانه ی خورشیدی

بیگ بنگ: اخترشناسان موسسه فناوری کالیفرنیا می گویند شواهد و محاسبات جدید حکایت از احتمال ِ وجود یک سیاره دیگر در سامانه ی خورشیدی دارد؛ سیاره نهمی که تاکنون ناشناخته مانده است.

Burdick-Discovering-Planet-Nine-chart-1200به گزارش بیگ بنگ، شواهد برای وجود احتمالی این سیاره پس از آن ارائه شد که ستاره‌شناسان با بررسی مدار ۶ جرم آسمانی کوچک در سامانه ی خورشیدی متوجه شدند که این اجرام، به صورت «خوشه‌ای» حرکت می‌کنند و این پدیده را تنها زمانی می‌توان توجیه کرد که سیاره‌ای به اندازه پلوتو در جایی از منظومه شمسی با جاذبه خود این اجرام را در خوشه یادشده نگه داشته است.

Orbits_1280_PlanetX2دانشمندان می‌گویند این سیاره که فعلاً از آن به عنوان «سیاره ایکس» یاد می‌شود چهار و نیم میلیارد سال پیش یعنی زمانی که منظومه خورشیدی تازه شکل می‌گرفت بر اثر تصادمی عظیم، از منطقه تشکیل سیاره‌ها در نزدیکی خورشید خارج شده و به دوردست‌ها منتقل شده‌ است. این کشف احتمالی و محاسبات آن توسط دو تن از دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا، به نام‌های مایکل ای. براون، و کنستانتین باتیگین انجام شده‌ است. گزارش ویدئویی در مورد «سیاره ایکس» را در زیر مشاهده کنید:

محاسبات پاتیگین و براون نشان می‌دهند که سیاره ایکس در نزدیک‌ترین حالت، حدود ۲۰۰ واحد نجومی و در دورترین حالت، بین ۶۰۰ الی ۱۲۰۰ واحد نجومی از خورشید فاصله دارد. هر واحد نجومی برابر با ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. محدوده چرخش این سیاره به دور خورشید، خارج از محدوده کمربند کویپر است و در صورت رصد یا تایید وجود آن، می‌تواند به عنوان سیاره نهم منظومه شمسی معرفی شود.

نشریه «ساینس» که این خبر را بازتاب داده نوشته: محاسبات نشان می‌دهد که این سیاره که جرم آن حدوداً ۱۰ بار بیشتر از زمین است، هر پانزده هزار سال یک بار به‌ دور خورشید می‌گردد. دانشمندان معتقد در حال حاضر بهترین رصدخانه برای مشاهده ی این سیاره، رصدخانه سوبارو ژاپن در هاوایی است. زیرا این رصدخانه مجهز به یک تلسکوپ ۸ متری بوده و توان جمع‌آوری نور آن ۷۵ برابر رصدخانه دو قلوی کک است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencemag.org , newyorker.com

1. Alireza گفت:

اگه تایید بشه مهمترین خبر این سال هاست

2. arman گفت:

انسان هنوز اجرام آسمانی نردیک به زمین را کاملا شناسایی نکرده چه برسد به کهکشانمان یا کهکشانهایشان !! بعد بعضی متفکرین اظهار نظر میکنند که فقظ ما در زمین و هستی وجود داریم نه موجوداتی دیگر در این برزخ تاریک و روشن بی نهایت .

3. حسین گفت:

باسلام. آیا مشخص شده که این سیاره گازیه یا مثل زمین سنگیه؟ممنون.