بیگ بنگ: بر طبق شواهد بدست آمده توسط کاوشگر ‘کنجکاوی’ آژانس فضایی ناسا، خواص شیمیایی مواد سطحی موجود در مریخ نهایتا شکل گیری اتمسفر آن را با گذشت زمان در پی داشته است. سرنخ دیگری هم وجود دارد دال بر این که تاریخچه اتمسفر سیاره سرخ بسیار پیچیده تر و جالب توجه تر از میراث از دست رفته میباشد.

نتایج بدست آمده از کاوشگر ناسا نشان می دهد که فرآیندهای روی داده در مواد سطحی مریخ می توانند نقش چشمگیری در توضیح دلیل فراوانی ایزوتوپ های زنون و کريپتون در اتمسفر مریخ ایفا کنند. پرتوهای کیهانی در اثر برخورد با اتم های باريوم و برومين می توانند نسبت های ایزوتوپی زنون و کريپتون را دستخوش تغییر قرار دهند.
نتایج بدست آمده از کاوشگر ناسا نشان می دهد که فرآیندهای روی داده در مواد سطحی مریخ می توانند نقش چشمگیری در توضیح دلیل فراوانی ایزوتوپ های زنون و کريپتون در اتمسفر مریخ ایفا کنند. پرتوهای کیهانی در اثر برخورد با اتم های باريوم و برومين می توانند نسبت های ایزوتوپی زنون و کريپتون را دستخوش تغییر قرار دهند.

به گزارش بیگ بنگ، این یافته ها حاصل تیم تجزیه و تحلیل های کاوشگر ناسا(SAM) از نمونه های موجود در سیاره مریخ است که طی آن، گازهای زنون و کريپتون موجود در اتمسفر مریخ مورد بررسی قرار گرفته اند. این گازها می توانند به دانشمندان در بررسی تکامل و فرسایش اتمسفر مریخ کمک شایانی کنند. اندازه گیری های انجام شده در طی عملیات وايکينگ به داده های بسیاری در خصوص زنون و کريپتون موجود در اتمسفر مریخ منجر گشته است.

پاملا کونارد، مسئول اصلی گزارشات و رئیس ارشد مرکز پروازهای فضایی گودارد در ناسا خاطر نشان کرد: ما دریافتیم که مطالعات اولیه حول گازهای زنون و کريپتون تنها بخشی از ماجرا را تشکیل می‌دهند. هم اکنون ما به کمک تجزیه تحلیل داده ها می توانیم اولین محک جدی را در حوزه مقایسه اندازه گیری شهاب سنگ تجربه نماییم. نسبت ایزوتوپ های زنون و کريپتون توجه دانشمندان را به سوی خود جلب کرده است. این تیم یک سری آزمایشات جدید برای اندازه گیری تمامی ایزوتوپ های زنون و کريپتون موجود در اتمسفر مریخ انجام می دهد.

روش به کار گرفته شده توسط این تیم ‘طیف سنجی جرمی استاتیک’ نامگذاری شده است و عملکرد قابل توجهی در شناسایی گازها یا ایزوتوپ ها دارد. اگرچه طیف سنجی جرمی استاتیک روش جدیدی محسوب نمی شود، ولی کاربرد آن در سطح سیاره ای دیگر فقط و فقط به پاس تلاش های تیم محققان میسّر شده است. در کل، تجزیه و تحلیل ها با مطالعات اولیه سازگار بودند، گرچه نسبت ایزوتوپ ها قدری با آن چیزی که انتظار می رفت فرق داشت. محققان به هنگام انجام کارهای تحقیقاتی در راستای بررسی تفاوت های مهم دریافتند که شاید نوترون ها در درون مواد سطحی مریخ از یک عنصر شیمیایی به عنصر شیمیایی دیگری انتقال یافته اند. این پروسه’ دریافت نوترون’ نام دارد و میتواند نقش مثبتی در توضیح علت فراوانی ایزوتوپ ها ایفا کند.

این طور جلوه می کند که باريوم نوترون هایی آزاد ساخته و آنها برای ساخت مقادیر زیادی ایزوتوپ های زنون 124 و 126 توسط زنون به کار گرفته شده اند. بنابراین، احتمال دارد بارومين نیز بخشی از نوتورون اش را با هدف تولید مقداری کريپتون 80 و کريپتون 82 از دست داده باشد. انتظار می رود این ایزوتوپ ها در اثر گاز خارج شده از مواد رسوبی روی سنگها وارد اتمسفر مریخ شده باشند.

اندازه گیری های بعمل آمده شواهدی از یک فرآیند بسیار جالب ارائه می کند که طی آن، سنگ و سایر مواد موجود در سطح سیاره نقش قابل توجهی در ترکیب ایزوتوپی زنون و کريپتون داشته اند. اتمسفر های زمین و مریخ الگوهای متفاوتی از ایزوتوپهای زنون و کريپتون دارند، به ویژه برای زنون 129. مریخ مقدار زیادی از این ایزوتوپ را در اتمسفرش ذخیره کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی علوم مرتبط با سیارات و زمین منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.