تلسکوپ فضایی کپلر، مأموریت شکار سیارات فرا خورشیدی خود را به علت عدم توانایی مهندسان در تعمیر آن رها کرد و بازنشسته شد. این رصدخانه فضایی دو چرخ از چهار چرخ واکنشی خود را در ماه می از دست داد به این معنا که دیگر نمی تواند هنگام نگاه کردن به ستاره ها بی حرکت بماند. مهندسان ناسا راه حل های امکان پذیر را مورد توجه قرار دادند اما در تعمیر آن ناتوان ماندند.

LithoArtKepler2-full_131926

به گزارش مهر، کپلر تاکنون 135 سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده است اما هنوز هم 3500 نامزد در پایگاه داده های آن وجود داشت که به طور کامل بررسی نشده اند و اکثر آنها سیاره هستند. این رصدخانه 600 میلیون دلاری در مارس 2009 به فضا پرتاب شد تا سیارات هم اندازه زمین را که دور ستاره میزبان خود در یک منطقه قابل سکونت می چرخند، شناسایی کند. منطقه اطراف یک ستاره با فرض شرایط اتمسفری مناسب، دمای هوا وجود آب را در یک سطح صخره ای در حالت مایع ممکن می سازد. در اصل کپلر تاکنون تلاش کرده است که چنین سیاراتی را شناسایی کند که دارای بهترین فرصت پشتیبانی از حیات هستند.

این رصدخانه تاکنون نیز چندین ابر زمین (اصطلاحی که برای سیارات اندکی بزرگتر از زمین در نظر گرفته شده است) در مناطق قابل سکونت ستاره ای شناسایی کرده است و دانشمندان آن اعتقاد دارند که به زودی می توانند سیارات دیگری شناسایی کرده که از شرایط شبه زمین برخوردارند. شیوه شناسایی کپلر جستجو برای یافتن سیاراتی بود که از مقابل ستاره های خود عبور می کردند.

اندازه گیری های دشواری که نیازمند مطلقا بی حرکت بودن کپلر بود، شرایطی که اکنون دیگر برای این تلسکوپ پرکار فضایی وجود ندارد. کپلر برای شناسایی سیارات شبیه زمین درخشندگی 100 هزار ستاره را در عرض 3.5 سال بررسی می کرد تا نشانه ای از کاهش درخشندگی بر اثر گذار سیاره ای بیابد. این ماموریت به نام منجم آلمانی یوهانس کپلر نامگذاری شده بود.

reactionwheel

چرخ واکنشی تلسکوپ فضایی کپلر

این فضاپیما با چهارچرخ واکنشی به فضاپرتاب شد و نخستین نارسایی در سخت افزار آن در ژوئیه 2012 شکل گرفت و نارسایی دوم چرخها سه ماه پیش رخ داد. ستاره شناسان مأموریت کپلر آخرین دستاوردهای امسال این تلسکوپ را شناسایی سیاره ای همانند زمین دانستند که قابل سکونت است. دانشمندان می گویند این سیاره که به اسم «کپلر 69 سی» نامیده شده است همانند سیاره های منظومه خورشیدی در مداری ویژه دوره ستاره خود می چرخد. این سیاره فراخورشیدی احتمالا نخستین سیاره ای است که در آن زندگی خارج از زمین وجود دارد.

Read More : http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23724344

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.