شکار لحظه تولد یک ستاره!

بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و تلسکوپ رادیویی بزرگ آتاکاما (آلما)  صحنه‌ی زیبای تولد یک ستاره را در فضای کیهانی را به تصویر کشیده‌‌اند.

این ستاره در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان در میان یک ابر گازی میان ستاره‌یی قرار دارد و با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر در ثانیه، چهار برابر سریعتر از رصدهای قبلی مونوکسیدکربن را به اطراف پخش می کند.

hh-46-47-star-birth-1600تصویری از لحظه تولد ستاره HH 46/47 که به کمک دو تلسکوپ فضایی اسپیتزر و تلسکوپرادیویی بزرگ آتاکاما به ثبت رسیده است. اعتبار عکس: ناسا، آلما

تصاویر منتشر شده در زمان تولد ستاره، گازهای خروجی را نشان می دهد که در اطرافش در فضا پخش شده و درخشش زیاد آن در میان گرد وغبار چشم نوازی می کند. بررسی‌های انجام شده از سوی دانشمندان نشان می‌دهد گازهای این ستاره با سرعتی بیش از آنچه تصور می‌شود، منبسط شده است. به عقیده دانشمندان انبساط‌های سریع هنگام تولد ستاره باعث بروز بی‌نظمی در شکل ابرهای گازی تولیدی شده و انبساط در شکل هر ستاره تازه متولد شده بسیار تأثیرگذار بوده است. این ستاره که با نام علمی ۴۷/۴۶  HH ثبت شده در تلسکوپ آلما در شیلی مورد بررسی محققان و اخترشناسان قرار گرفته است.

herbig-haro-hh-46-47تصویری از لحظه تولد این ستاره که توسط تجهیزات حساس تلسکوپ آلما به ثبت رسید.  یکی از فوران‌ها در سمت چپ تصویر به رنگ صورتی و بنفش بوده که بخشی از آن به سوی زمین در جریان است. این درحالی است که فوران نارنجی سبز در سمت راست نشانگر جریانی در خلاف جهت زمین است.

تلسکوپ رادیویی ۱٫۳ میلیارد دلاری آلما مجموعه‌ای از ۶۶ تلسکوپ رادیویی است که یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های ساخته شده تاکنون را تشکیل داده‌اند. هر دیش حدود ۱۲ متر بوده و وزن آنها ۱۱۵ تن است.  تلسکوپ فضایی اسپیتزر نیز یک تلسکوپ مادون قرمز به شمار می آید .این تلسکوپ در مداری به مرکزیت خورشید در حال گردش و جمع آوری اطلاعات از منابع مادون قرمز میباشد که این ویژگی اسپیتزر باعث شده تا ستاره شناسان بتوانند مناطق سرد و چگال و ژرف فضا و همچنین غبارهای بین ستاره ای را مورد بررسی قرار داده و بتواند پیش ستاره ها و ستارگان بسیار کوچک و نوزاد را که در این طیف امواج گسیل می دارند را مورد مطالعه قرار دهد. تلاش‌های ترکیبی تلسکوپ‌ها به دانشمندان اجازه داده تا مناظر آسمانی را که به دلیل وجود غبار و گاز در نور اپتیکال نامرئی هستند، مشاهده کنند.

Read More: space , universetoday

1. حامد گفت:

خیلی این تصاویر جالب هستند. واقعا این ایده به فکر میرسه که شاید در این نبولا بر حسب رندوم شاید در بخشی از آن کاپلینگ اتم های عمدتا هیدروژن اتفاق میفته. که میتونند باعث بشند نبولای اطراف خود را در اثر مغناطیس حاصل از این کاپلینگ به همجوشی هسته ای وادار کنند.

2. negin گفت:

دقیقا چه اتفاقی می افته که یک ستاره متولد میشه؟!!!

3. مهدیس گفت:

واقعا عالی بووووووووووووووووووووووووود