بیگ بنگ: ناسا در جدیدترین تلاش خود برای عکس برداری از سیارات بیگانه، از یک گل آفتاب گردان غول پیکر رونمایی کرد. این فضاپیما که همانند یک گل آفتابگردان غول پیکر است می تواند در آینده به اخترشناسان برای عکس گرفتن از سیاره‌های سنگی زمین مانند که به  دور ستارگان نزدیک می چرخند کمک کند.

starshade-nasa-flower-animationکار این فضاپیما این است که جلوی نور خیره کننده ی ستاره ها را می گیرد تا دانشمندان بتواند بدون مزاحمت ، از سیاره های پیرامونشان عکس بگیرد.

به گزارش مهر، وقتی این گل آفتاب گردان شکوفا شده و گلبرگ های خود را باز می کند، می تواند نور یک ستاره را مسدود و به تلسکوپ های فضایی کمک کند به دید شفافی از سیاره هایی که به دور ستاره می گردند دست یابد. دانشمندان این روزها در پی شکار سیاره هایی هستند که از نظر اندازه، ساختار، و دما همسان زمینند، سیاره های سنگی با دماهایی مناسب آب مایع سطحی (سیاره هایی نه بسیار داغ و نه بسیار سرد) که می توانند زیستگاه‌هایی در ورای سامانه ی خورشیدی ما باشند.

کارشناسان امیدوارند این ابداع بتواند دانش انسان را از سیارات بیگانه متحول کند. ستاره شناسان طی 15 سال گذشته به طور غیر مستقیم سیارات خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده اند اما عکاسی واقعی از یکی از آنها کار بسیار دشواری بوده است. دانشمندان می گویند شناسایی نور بازتابی و تار یک سیاره از ستاره آن که یک میلیارد برابر روشن تر است مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه است بویژه وقتی که سیاره مورد نظر مانند زمین کوچک و سنگی باشد.به منظور دستیابی به این توان، محققان شیوه هایی را برای مسدود سازی نور ستاره ابداع کرده اند به طوریکه نور ساطع شده توسط سیاره حفظ همچنان شود. این پدیده سرکوب نور ستاره خوانده می شود. از این رو دانش پژوهشگران در حال ساخت یک سایبان بزرگ شبیه گل آفتاب گردان هستند که در ترکیب با یک تلسکوپ فضایی کار می کند. این سایبان قادر است خود را دقیقا بین تلسکوپ ستاره مورد بررسی قرار داده و نور ستاره را حتی پیش از رسیدن به آینه های تلسکوپ مسدود کند.

وقتی نور ستاره مسدود شود، نوری بازتاب شده از سیاره ای که به دور این ستاره می گردد، قابل مشاهده می شود. ستاره شناسان با استفاده از این فناوری می توانند به دید واقعی تری از سیارات خارج از منظومه شمسی دست یابند؛ تصاویری که می تواند مشخص کند آیا چنین دنیاهایی می تواند از حیات آنگونه که ما می شناسیم پشتیبانی کند یا خیر.

مطالعه بیشتر در: space , spacedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه