بیگ بنگ: دانشمندان ناسا در 23 آوریل 2014 با استفاده از تلسکوپ فضایی اشعه ایکس سوئیفت، جرقه عظیم ستاره ای را رصد کردند، طبق بررسی ها این جرقۀ بی سابقه 10 هزار برابر قدرتمندتر از انفجارهای خورشیدی برآورد شده است.

تصویری هنری از ستاره کوتوله قرمزی که این جرقه عظیم را به فضا پرتاب کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، این شراره‌های آتشین و نابودگر مربوط به یکی از ستارگان سیستم دوتایی موسوم به DG CVn است که در فاصله 60 سال نوری از زمین و در صورت فلکی تازی ها قرار دارد. انفجارهای وحشتناک اولیه این ستاره دمایی برابر با 360 میلیون درجه فارنهایت و در واقع 12 برابر بیشتر از انفجارهای هسته‌ای خورشید ما برآورد شده است.

استفان دریک اخترفیزیکدان ناسا گفت: « انفجارهای بی‌وقفه این ستاره اسرارآمیز تا دو هفته به طول انجامید که ماهواره سوئیفت ناسا به دقت این فوران های قدرتمند را شناسایی کرد. پیش از این اطلاعات ما از کوتوله‌های قرمز و نور درخشان آن‌ها محدود بود، اما این کشف جدید دریچه ی جدیدی به روی ستاره شناسان باز کرده است.»

انفجار، پرتوهایی در طیف الکترومغناطیسی از امواج رادیویی تا نورهای مرئی، فرابنفش و اشعه ایکس آزاد می‌کنند. بزرگترنی جرقه خورشیدی در کلاس ایکس (X-class) است که بزرگترین نمونه در نوامبر 2003 در کلاس X45‌ رصد شد؛ اما جرقه‌های سیستم دوتایی DG CVn درصورتیکه از سیاره‌ای با فاصله زمین تا خورشید رصد می‌شدند، در کلاس X100000 بودند.

بیگ بنگ/ منبع: NASA