بیگ بنگ: با استفاده از تحلیل شیمیایی در دریاچه‌ی مونو واقع در کالیفرنیا، دانشمندان موفق به شناسایی 17 نمونه آمینواسید شدند. آزمایش شیمیایی جدید، می‌تواند به ما در یافتن حیات روی سیارات دیگر کمک کند.

به گزارش بیگ بنگ، این شیوه‌ی جدید، به منظور شناسایی آمینواسیدها، که اجزاء اصلی ایجاد پروتئین‌ها و در نتیجه حیات‌اند، استفاده می‌شود. این شیوه‌، الکتروفورز مویین نام دارد. این روش ِ شناسایی ِ مایع-محور حدوداً از دهه‌ی هشتاد مطرح است، اما دانشمندان ناسا از این روش شناسایی بر روی سیارات دیگر استفاده می‌کنند. از این شیوه به تازگی برای دریافت نمونه‌های مایع از اقیانوس‌های بیگانه‌ی سیارات استفاده می‌شود. به عنوان مثال شیوه مورد بحث، به یافتن حیات در اقیانوس قمر مشتری، یعنی اروپا، کمک شایانی می‌کند.

این آزمایش شیمیایی جدید از شناساگر فلورسنسی که توسط لیزر تحریک می‌شود، استفاده می‌کند. وقتی لیزر بر روی نمونه تابانده می‌شود، لیزر، سرعت مولکول‌ها که توسط میدان الکتریکی از سطح ماده جدا می‌شوند را شناسایی می‌کند و اندازه می‌گیرد. جسیکا کریمر، دانشجوی پسادکترا در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در گزارشی خبری می‌گوید: «شیوه‌ی ما از شیوه‌های قبلی در تعداد شناسایی‌هایی که با هر اندازه‌گیری انجام می‌دهد، پیشی می‌گیرد. علاوه بر این، در غلظت‌های بسیار کم، حتی در نمونه‌های نمک‌دار، شیوه‌ی ما با یک پروسه‌ی میکس‌ و تحلیل ساده، شناسایی را انجام می‌دهد.»

کریمر و همکارانش با استفاده از کشف جدیدشان موفق به شناسایی آمینواسید‌ها در آب‌های شور دریاچه‌ی مونو در کالیفرنیا شدند. پینر ویلیس، یکی از دانشمندان آزمایشگاه پیش‌رانش جت می‌گوید: «به کمک این روش، ما قادر به تشخیص آمینواسید‌هایی که از اجرام غیر زنده مثل شهاب‌سنگ می‌آیند و همچنین از آمینواسیدهایی که از موجودات زنده شکل گرفته اند، میباشیم.» ویلیس ادامه ‌می‌دهد: «یکی از بزرگترین اهداف ناسا، کشف حیات بر روی سیارات دیگر در کیهان است. بهترین شیوه برای یافتن حیات، استفاده از متدهای مایع محور –مثل این متد- در اقیانوس‌هاست.» شرح کامل این آزمایش در نشریۀ Analytical Chemistry منتشر شده است.

ترجمه: بهروز شجاعیان/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.