بیگ بنگ: همانطور که از نام این صورت بر می آید ما با صورتی رو به رو هستیم که آن را به شکل 2 سگ شکاری در کنار یکدیگر دیده و تجسم کرده اند. صورت فلکی تازی ها یا سگان شکاری(Canes Venatici) در سال 1678 توسط یوهانس هولیوس تعریف شده است که سگانی را اشاره میکند که به دنبال خرس های دب اکبر و اصغر هستند. زمان رسیدن به نصف النهار 30 اردیبهشت و مساحت آن 465 درجه مربع می باشد.

UMa-Arc-1024x702ستاره ها

آلفا تازی ها درخشنده ترین ستاره این صورت فلکی به نام Cor Caroli (قلب چارلز) نامگذاری شده که احترامی است به شاه انگلستان، چارلز دوم. این یک ستاره دوتایی و ترکیبی از ستارگان نوع A0 V و F0 V با قدر 2.9 و 5.5 می باشد. فاصله این ستاره جفتی تا زمین معادل 130 سال نوری است.

chiens-de-chasseاجرام عمقی آسمان

M3 یکی از مجلل ترین خوشه هایستاره ای آسمان با قطر حدود 10 دقیقه ی قوسی است که با ستارگان قدر ششم، مات به نظر می رسد. با یک تلسکوپ 6 اینچی می‌توان صدها ستاره ی مجزا از هم را تشخیص داد. کهکشان گردابی(ویرل پول یا M51) در گوشه ی شمال شرقی این صورت فلکی (نه چندان دور نسبت به دسته ی آبگردان دب اکبر) در تلسکوپ های کوچک ، با قطر 10 دقیقه قوسی و قدر هشتم به صورت لکه ای مات قابل مشاهده است. کهکشان همدم آن یعنی NGC5195 را می‌توان با قدر 11 تشخیص داد.

منابع:

کتاب صورتهای فلکی – دکتر گری مکلر – دکتر مارک چارترند مترجم مهندس احمد دالکی

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

مطالعه بیشتر در: Canes Venatici

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. نکته که کاش در این مقاله به ان اشاره میشد درباره ستاره (گاما تازی ها) یا همان ستاره کربن است که جز محدود ستاره هایی است که یک ستاره ابر غول وکربنی است یعنی دما ان نصف خورشید است ولی اندازه ان چند برار خورشید است
    واقعا ستارگان کربنی ستارگان جالبی هستند مثل ستاره R خرگوش و ستاره Y طاووس