بیگ بنگ: ثور یا گاو یک صورت فلکی شناخته شده ی اولیه است که چهره ی یک گاو نر را که نمادی برای قدرت و باروری در اساطیر بسیاری از تمدن هاست، نشان می دهد. این مکان منزلگاه خوشه های ستاره ای پروین و قلایص در منطقه البروج است و به همین لحاظ ثور، برای علاقمندان به ستاره شناسی مجموعه ی بسیار جالبی است. زمان رسیدن به نصف النهار 25 دی و مساحت آن 797 درجه مربع می باشد.

Taurusستاره ها

آلفای ثور یعنی دبران که در عربی به معنای تعقیب کننده (خوشه پروین) است ،چشم گاو را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که متعلق به خوشه قلائص باشد اما در حقیقت چنین نیست و با آن ارتباطی ندارد .طیف این ستاره از نوع K5 III با قدر 0.9 و به فاصله فقط 60 سال نوری با زمین است . ستاره دبران به اندازه کافی روشن است که بتواند نارنجی- قرمز خود را به سادگی به ما نشان دهد.

اجرام عمق آسمان

گروه 200 ستاره ای قلائص در وسعتی به طول 6 درجه و فاصله 14سال نوری از زمین قرار دارد و به شکل حرف V صورت فلکی ثور را میسازد که به سادگی و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است .خوشه پروین (M45) در واقع یک خوشه باز ستاره ای نسبتا جوان متشکل از صد ها ستاره در سطحی که 2 درجه را میپوشاند در فاصله4.5 سال نوری از ما قرار گرفته است. در یکی از شاخ های گاو، مشهورترین باقیمانده ی یک ابرنواختر معروف به سحابی خرچنگ (M1) قرار گرفته که دارای قدر هشتم پوشیده از گاز است که یک تپ اختر در حال چرخش در مرکز این ابر گازی قرار دارد.

figure-stars-taurusدر افسانه

صورت فلکی ثور یک گاو نر کاملا جوان را نشان می دهد که در بسیاری از تمدن های باستان با نماد نشانه قدرت شناخته شده است. به نظر دکتر مایکل رپینگاک از دانشگاه مانیچ تصویر صورت فلکی ثور و دیگر گاوهای نر در درون دالان غاری در مکانی به نام لاسکاس ترسیم شده است. این نقاشی ها مربوط به زمانی بالغ بر ۱۶۵۰۰ سال پیش می باشند. یکی از نقاشی های گاوهای نر، در نزدیکی چند ستاره خوشه ای قرار دارد که شبیه خوشه پروین یا هفت خواهر است. ظاهرا داستان این گونه است که روزی زئوس برای بازدید از سرزمین هایش سوار بر ارابه چهار اسبی خود از بالای فینیقیه عبور می کرد که ناگهان مسحور زیبایی دختر زیبای اگنور، شاهزاده خانم اروپا می گردد.

او که می دانست برای به چنگ آوردن اروپا می بایست طوری اقدام کند که هرای حسود متوجه نشود، پس گاو سفید رنگش را ماموریت داد تا اروپا را برایش بیاورد، ثور برای رسیدن به فینیقیه باید سفرش را از منطقه خاصی از آسمان آغاز می کرد تا به اروپای زیبا می رسید و این مسیر طوری بود که او می بایست از میان دایره البروج عبور کند. هنگامی که ثور به سرزمین موعود رسید شاهزاده خانم را در حال قدم زدن با دوستانش و چیدن گل های رنگارنگ و معطر در ساحل آرام دید. برای این که ماموریتش را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند، آرام بر ساحل نشست و با وقار تمام به سمت شاهزاده خانم به راه افتاد، دوشیزگان که مبهوت تماشای گاو زیبا بودند. شاهزاده جوان بدون اطلاع از سرنوشت بر پشت ثور سوار شد و حیوان ناگهان برخاست و در افق ناپدید گشت.

دوشیزه جوان که به شدت ترسیده بود با التماس از ثور در خواست کرد که او تنها در میان دریاها رها نسازد. ثور به او فهماند که در ماوریتی از سوی دلباخته وی، زئوس، است و مقصد جزیره کرت می باشد و در آن جا بزرگ ایزدان انتظار عروس زیبایش را می کشد. با عبور از دریای مدیترانه، ثور سرافراز از انجام پیروزمندانه ماموریتش در ساحل جنوبی کرت در گورتینا فرود آمد و نزد زئوس رفت و عروس زیبا را تقدیم به بزرگ ایزدان کرد. زئوس نیز به پاس این عمل، گاو سفید را در آسمان ها نهاد تا همیشه پرستش شود.

منابع :

کتاب صورتهای فلکی – دکتر گری مکلر – دکتر مارک چارترند مترجم مهندس احمد دالکی

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

مطالعه بیشتر در: Taurus

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.