بیگ بنگ: آژانس فضایی آمریکا، ناسا طرح اولیه خانه‌های مریخی که ممکن است روزی فضانوردان در سطح سیاره سرخ در آن ساکن شوند را منتشر کرده‌ است.

ice-houses-marsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، محققان ناسا در صورتي كه قرار باشد روزي انسان به مريخ بفرستند، مشكلات زيادي در پيش رو دارند،‌ و يكي از بزرگترين اين مشكلات محل سكونت اين ساكنان اوليه مريخ خواهد بود، مشكلي كه با انتشار اين طرح اوليه به نظر قابل رفع مي‌آيد. طرح اوليه خانه يخي مريخي طرحي است كه محققان ناسا براي سكونت و اقامت انسان‌هاي ساكن در مريخ ارائه‌داده‌اند،‌ خانه‌هايي قابل تورم و گنبدي‌شكل كه از يخ پوشانده مي‌شوند و در آنها فضانوردان از قرار گرفتن در معرض نوسانات شديد دمايي و تشعشعات قدرتمند كيهاني در امان خواهند‌ماند.

به گفته كوين ويپاوتز مهندس ارشد سيستم‌ها در مركز مطالعاتي لانگلي ناسا، پس از يك روز بررسي و شناسايي نيازها،‌ هدف‌ها و محدوديت‌ها، ايده‌هاي متعددي به ذهن مهندسان رسيد كه در نهايت ايده خانه يخي نهايي شد كه براي رفع مشكل اقامت در مريخ راه‌حلي مهندسي به نظر مي‌آيد. اين خانه‌ها شباهت زيادي به خانه‌هاي اسكيموها دارند با اين تفاوت كه از تيوبي ارتجاعي ساخته مي‌شوند كه پس از كامل پرشدن،‌از لايه‌هايي از يخ محافظ پوشانده خواهد شد. خانه‌هاي يخي مريخي به دليل سبك بودن و امكان حمل آنها توسط روبات‌هاي ساده به مناطق مختلف مريخ نسبت به ديگر طرح‌ها كاربردي‌تر به نظر مي‌آيند. روبات‌ها مي‌توانند خانه‌ها را به نقاط تعيين شده برده و آنها را پيش از رسيدن ساكنان از آب پر كنند.

nasaice2به گفته محققان از آنجايي كه آب را مي‌توان براي فرودگر مريخي به سوخت تبديل كرد، اين خانه‌ها علاوه بر سرپناه، مخزن سوختي خواهند بود كه ساكنان مي‌توانند آن را براي سرنشينان بعدي پر كنند. با اين همه اصلي‌ترين هدف اين خانه‌ها محافظت از ساكنان در برابر تشعشعات كيهاني است كه مي‌توانند به سلول‌هاي بدن آسيب وارد كرده و خطر بيماري‌هاي حاد پوستي و سرطان را افزايش دهند.

از آنجايي كه يخ مملو از هيدروژن است، مي‌تواند به عنوان سپري در برابر تشعشعات كيهاني مقاومت كند. از سويي ديگر محققان معتقدند زندگي در زير سطح مريخ بهترين راه نجات ساكنان از خطر آسيب‌هاي احتمالي است، از اين رو خانه‌هاي يخي از جهت سبك‌وزن بودن و امكان بناي آنها توسط روبات‌ها پيش از ورود انسان به مريخ بهترين گزينه به شمار مي‌روند. به گفته دانشمندان بناي اين خانه‌ها در عرض 400 روز زميني به پايان خواهد رسيد،‌اما پيش از آن بايد راهي براي حفاري در سطح مريخ براي گنجاندن خانه درون حرفه پيدا شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.